תזונה פונקציונלית - טיפול טבעי בתולעי מעיים, כולל שום נגד תולעים
דף הבית >> תזונה במצבי בריאות >> מערכת העיכול >> טיפול טבעי בתולעי מעיים, כולל שום נגד תולעים

טיפול טבעי בתולעי מעיים, כולל שום נגד תולעים


מאת: יוסי שבח, נטורופת מומחה בתזונה פונקציונלית ובצמחי מרפא

תקציר - תולעים במעיים ושום

ילדים רבים בהגיעם למעון ולגן מתחילים לסבול מתולעי מעיים ומאי הנוחות הכרוכה בזיהום זה. הטיפול התרופתי הקונבנציונלי מהיר ויעיל, אך עלול לגרום לתופעות לוואי כגון שלשול, כאבי בטן ונמנום. מאמר זה מציג חלופה: שימוש בצמחי מרפא ובפרט שימוש בשום. חלק מהצמחים היעילים ביותר עלולים להיות רעילים ולכן השימוש בהם אסור. מנסיוני הטיפולי, השימוש בשום טרי הוא בטוח ויעיל, ויכול להתחרות בטיפול הקונבנציונלי.

על תולעים טפיליות

אחת "המתנות" שמקבל הילד לרגל כניסתו אל המעון או לגן, היא זיהום בתולעי מעיים. בבואו במגע עם שאר בני משפחתו הוא לעתים "מכבד" גם אותם, ואז מתחיל רומן משפחתי מתמשך עם התולעים.

במקרים רבים, ילדים נדבקים עקב הגיינה לקויה לאחר צאיה. הם נכנסים לשירותים ולאחר מכן לא שוטפים ידיים ובדרך זו עלולים להעביר ביצי תולעים אל ילדים אחרים תוך כדי משחק ומגע. ילדים נוטים להכניס ידיים לפה או להכניס חפצים ומשחקים לפה, אלו וגם אלו עלולים להיות מזוהמים בביצי תולעים ולכן השכיחות של זיהום זה בילדים גבוהה.

גרד באיזור פי הטבעת הוא בין התסמינים הבולטים לנוכחות תולעי מעיים.

בבדיקות צואה קיים קושי לזהות את התולעים, מאחר שעובר זמן ממתן דגימת הצואה ועד לבדיקה. לעתים רואים את התולעים בדגימה טרייה, אך בבדיקת המעבדה לא נמצא דבר.

חלק מהתולעים הבוגרות או הזחלים יכולים להיצמד לדופן המעי ולקבל את מזונם מתוכן המעי. אחרים מקבלים את אספקת המזון מהדם המסופק למעי ובמקרים אלו עלולים לגרום לאנמיה.

בנוסף להימצאות של תולעים במעי, סוגים מסוימים נמצאים גם בזרם הדם, בשרירים ובאיברים פנימיים (1).

סוגי תולעים (1, 2)

להלן דוגמאות של תולעים נפוצות:

תולעת סיכה  (Enterobius vermicularis, threadworm)

זיהום זה נקרא אנטרוביאזיס (enterobiasis) והוא הנפוץ ביותר בישראל, בפרט בקרב ילדים. הביצים מתפתחות לתולעים בוגרות במעי. הנקבה, שאורכה כ-12 מ"מ, מגיחה בלילה מפי הטבעת ומטילה שם ביצים.

תולעת עגולה - כרץ (Ascaris, roundworm)

זיהום זה נקרא אסקריאזיס (ascariasis) והוא הנפוץ ביותר בעולם. ההדבקה מתרחשת דרך מזון גולמי מזוהם או אדמה. התולעים חיות במעי ועקב גודלן הן עלולות לגרום לחסימת מעי.

תולעת שוט (trichuris, whipworm)

זיהום זה נקרא טריכוריאזיס (trichuriasis) והוא נפוץ בעיקר באיזורים טרופיים. התולעים חיות במעי הגס; הביצים נפלטות עם הצואה. ההדבקה מתרחשת דרך מזון או מים מזוהמים בחומר צואתי.

תולעת סרט (cestode, tapeworm)

תולעת זו מגיעה אל האדם בעקבות אכילה של בשר או דגים שלא בושלו מספיק, ואשר הכילו ציסטות של זחלי התולעת. קיימים סוגים שונים של תולעת זו ואצל רובם אזור המטרה הוא המעי. זחלי תולעת הסרט שמקורם בחזיר עלולים לגרום ליצירת כיסים בשריר וברקמות נוספות.

טיפול תרופתי קונבנציונלי - תולעים (1)

קיים מגוון תרופות לטיפול יעיל מאוד בזיהומים שונים של תולעים. התרופות מיועדות לקטול או לשתק את התולעים ולקדם את פינויין מן המעי דרך הצואה. חלקן מיועדות לטיפול בזיהום של התולעים ברקמות. חלקן מיועדות לטיפול בתולעים מסוימות (ואז יש הכרח בזיהוי מדויק של התולעת).

להלן שתי תרופות מהנפוצות בישראל (נמכרות תחת שמות מסחריים שונים):

מבנדאזול (mebendazole)

מבנדאזול משמשת לטיפול במגוון תולעי מעיים כגון תולעת השוט, תולעת עגולה, תולעת סיכה ועוד. טווח השפעתה רחב והיא ניתנת כאשר אין זיהוי של התולעת או כאשר יש זיהוי של כמה סוגי תולעים. לרוב הטיפול נמשך שלושה ימים רצופים ומקובל לחזור עליו כעבור שבועיים–שלושה אם עדיין יש סימנים לנוכחות הזיהום. תרופה זו קוטלת את התולעים ע"י בלימת מקורות האנרגיה שלהן. התרופה עלולה לגרום לתופעות לוואי כמו שלשול וכאב בטן.

פראזיקואנטל (praziquantel)

פראזיקואנטל משמשת לטיפול נגד תולעת הסרט, תולעים שטוחות, תולעי מציצה ועוד, שמסוגלות לגרום זיהומים בכבד, בריאה ובמעי. התרופה חודרת לגוף התולעת וגורמת לאובדן סידן המוביל לשיתוק שרירי התולעת, התפוררות עור התולעת ומוות. תרופה זו דומה במבנה הכימי שלה לבנזודיאזפינים ולכן גורמת לנמנום.

טיפול צמחי מרפא נגד תולעיים במעיים 

מבחר הצמחים נגד תולעי מעיים ((anthelmintic plants גדול וחלקם רעילים - בפרט אלו הידועים כיעילים ביותר.

מנסיוני הטיפולי, יעילות הצמחים המותרים לשימוש כטיפול בתולעי מעיים נמוכה בהשוואה לטיפול בתרופות קונבנציונליות, למעט שום חי, שיעילותו גבוהה.

צמחי מרפא לטיפול בתולעי מעיים (חלק מהצמחים רעילים):

שום הגינה  (Allium sativum)- השימוש הוא בבצלצולי ריבוי (שיני השום).

מיני לענה (Artemisia spp.) - ברוב המינים השימוש הוא בנוף הצמח, בחלקם קיימת העדפה לעלים ו/או לפרחים בלבד. המין (Artemisia cina) שזרעיו הם החלק המשמש לריפוי, אסור לשימוש עקב רעילותו.

דלעת גדולה (Cucurbita maxima) - השימוש הוא בזרעים.

פיגם ריחני (Ruta graveolens) -  השימוש הוא בנוף הצמח. שימוש פומי בצמח זה אסור, מאחר והוא עלול לפגוע בכבד ובכליות.

בן חרצית מצוי (Tanacetum vulgare) - השימוש הוא בנוף הצמח.

תויה מערבית (Thuja occidentalis) - השימוש הוא בעלים ובקצות הענפים.

אופן השימוש בשום נגד תולעי מעיים

שום

אחת המגבלות בטיפול צמחי בילדים היא ההיענות הנמוכה שלהם לבליעת צמחים, עקב טעמם החריג שבמקרים רבים יהיה מר, ולענייננו - טעמו החריף וריחו העז של השום.

להלן מספר דרכים בהן ניתן לעדן ולהסוות את טעמו וריחו של השום:

מטבל טחינה בשום ובפטרוזיליה

הכינו מטבל טחינה רגיל בתוספת שום חי כתוש או קצוץ דק, בכמות גדולה ככל שניתן ובהתאם לתגובת הילד, הוסיפו הרבה פטרוזיליה להפחתת החריפות ותבלו בהרבה מיץ לימון.

סלט ירקות עם שום

הכינו סלט ירקות, רצוי כזה המועדף על הילד, הוסיפו שום חי קצוץ דק ותבלו בהרבה מיץ לימון ושמן זית כתית מעולה למיסוך הטעם.

במקרים רבים, ילדים לא מוכנים לאכול מזון מועשר בשום.

הטכניקה הבאה של מילוי כמוסות, מאפשרת שימוש קל יותר ויעיל בשום.

כמוסות שום בהכנה ביתית לשימוש מיידי לטיפול בתולעיים במעיים

חומרים

כמוסות ריקות – ניתן להשיג בבתי מרקחת

שן שום טרי – משום איכותי (חלק וללא קמטים, צבעו אחיד, בלחיצה מרקמו קשה, ריחו וטעמו חזקים).

אופן ההכנה

חתכו את שן השום לפרוסות ואחר כך לרצועות.

הפרידו את שני חלקי הכמוסה ומלאו את החלק הגדול יותר ברצועות השום.

חברו את חלקה השני של הכמוסה לחלק הראשון שמכיל את רצועות השום. שימו לב, חשוב שהחלק החיצוני של הכמוסה לא יבוא במגע עם השום כדי למנוע תחושת שריפה בשימוש פנימי בכמוסה. לצורך זה הקפידו לשטוף את הידיים בין שלב לשלב.

אופן השימוש בכמוסות שום

תנו לילד לבלוע את הכמוסה עם מים או משקה אחר, רצוי על קיבה ריקה, אך אם הילד מתלונן על אי נוחות בקיבה - שיבלע את הכמוסה עם אוכל. משתמשים ב-1–3 כמוסות ביום.

צפו את הכמוסה בשמן והחדירו לפי הטבעת של הילד, לפני השינה. טיפול זה יעיל יותר כטיפול יחיד, מאשר נטילה דרך הפה כטיפול יחיד. בנוסף, היענות ילדים לטיפול זה (בפרט ילדים קטנים, המתקשים לבלוע) גבוהה יותר.

שילוב של בליעת הכמוסות והחדרה דרך פי הטבעת, ייתן את התוצאות הטובות ביותר.

בשני המקרים, חשוב מאוד להשתמש בכמוסות מייד בסיום ההכנה, מאחר ששום ממיס את הכמוסה תוך זמן קצר.

משך הטיפול נע בין 3 ימים לשבוע. אם יש חזרה של התולעים, יש לחזור על הטיפול.

אם בני משפחה נוספים סובלים מתולעי מעיים - מומלץ כי גם הם יטופלו.

לקט מחקרים על שום והשפעתו נגד תולעי מעיים

תמצית שום שניתנה לילדים עם זיהום בתולעת מסוג הימלונפיס ננה (Hymenolepis nana), הציגה יעילות ובטיחות. המינון שניתן היה 5 מ"ל של תמצית שום מהולה ב–100 מ"ל מים, מחולק לשתי מנות ליום במשך שלושה ימים (3).

תמציות שום שניתנו לדגי קרפיון עם זיהום של מיני תולעים עגולות מסוג קפילאריה (Capillaria spp.) הציגו יעילות נגד תולעים אלו (4). מחקר זה מציג גימיק תעשייתי-קולינרי: טיפול בדגים ותיבול דגים בו זמנית.

 קבוצת חוקרים מברזיל ערכה מחקר בהשתתפות ילדים עם זיהום בתולעי אסקאריס (Ascaris lumbricoides). הילדים קיבלו חמישה ימים חליטת שום במינון של 8 גרם ליום (שווה ערך לשלוש שיני שום בגודל בינוני). תוצאות המחקר הראו יעילות נמוכה (5).

מחקר זה מציג שוב טעות של חוקרים, שמלכתחילה שיטת המחקר שלהם נועדה לכישלון, מאחר שהם השתמשו בשום מבושל, בעוד שהשימוש המסורתי המקובל הוא בשום טרי ובמינון גבוה עד כמה שניתן.

הוראות חיטוי (sterilization)

שטיפת ידיים בסבון לאחר צאיה.

שטיפת ידיים בסבון לפני אכילה.

נקיון וגזיזת ציפרניים.

סיכום - שום ותולעי מעיים

הדרך היעילה ביותר לשימוש רפואי בשום, נגד מגוון חוליים וביניהם תולעי מעיים, היא לצרוך שום טרי. מניסיוני הטיפולי, זוהי האלטרנטיבה הזמינה, הבטוחה והיעילה ביותר לטיפול בתולעי מעיים, והיא יכולה להתחרות בתרופות הקונבנציונליות.

מקורות - שמורים במערכת

'שום כטיפול בתולעי מעיים אצל ילדים' – פורסם לראשונה בכתב העת 'קול הצמחים' של העמותה הישראלית לצמחי מרפא - עילם

Bookmark and Share

 
 
 

 


© כל הזכויות שמורות יוסי שבח

שום כטיפול בתולעי מעיים אצל ילדים  מאת: יוסי שבח באתר: 'תזונה פונקציונלית'


+ הוסף תגובה חדשה
תגובות: (צפה ב-  תגובות בעמוד זה)
Loading בטעינה...

Go Back  Print  Send Page




 

[Top]

המרכז לתזונה פונקציונלית פועל משנת 1993.

האתר מרכז ידע חשוב בתחומי תזונה נכונה, בריאה, מאוזנת ומבוססת מדע ומסורת, לרבות תזונה פונקציונלית, מזון פונקציונלי, דיאטה, מתכונים בריאים, תוספי תזונה, צמחי מרפא ותבלין.

התלמידים שלנו מתייחסים לאתר כסוג של אנציקלופדיה תזונתית וכמקור לקבלת תשובות מהימנות המבוססות על ניסיון רב שנים, לשאלות בנושאי תזונה.

אנחנו מזמינים אתכם להצטרף לקהילת החברים שלנו, ולקבל במתנה הרצאות מעשירות. ההרצאות מתקיימות אונליין ומיועדות לקהל הרחב ולקהל המקצועי, בהתאמה.

המרכז לתזונה פונקציונלית

לשליחת הודעה בווטסאפ:
 



תנאי שימוש
 תקנון דיוור מפת אתר

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

© כל הזכויות שמורות functional-nutrition.co.il יוסי וענת שבח ©
אין לעשות שימוש פומבי או מסחרי כלשהו בתכני האתר, כולל אך לא רק, העתקה, תקצור, שכפול, פרסום, הוצאה לאור, הכנסת שינויים, מכירה, הפצה או הצגה.
החומר המופיע באתר ניתן להורדה ולשימוש אישי בתנאי שישמרו זכויות היוצרים.

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape