תזונה פונקציונלית - קפאין, הפרעות שינה ועייפות

Functional-Nutrition.co.il

המרכז הישראלי לתזונה פונקציונלית ונטורופתיה


                 


 







אכניצאה פורחת בגן הטיפולי

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

אכניצאה ואשולציה בגן המרכז לתזונה פונקציונלית

דף הבית >> תזונה פונקציונלית >> מאמרים מקצועיים ומחקרים >> קפאין, הפרעות שינה ועייפות

קפאין, הפרעות שינה ועייפות

בספר 'נפלאות התזונה הפונקציונלית' בפרק העוסק בשינה, כתבתי על חשיבות השינה בשמירה על הבריאות ובהפחתת הסיכון למחלות שונות.


שינה תקינה מתייחסת הן לכמות והן לאיכות השינה

על פי מחקרים נראה כי משך השינה הרצוי בלילה, עומד על 7-8 שעות.

שינה לקויה מקושרת להגברת הסיכון לבעיות בריאות כגון סוכרת סוג 2, דיכאון, חרדה, מתח, דלקת, יתר לחץ דם, השמנה, מחלות לב וכלי דם, פגיעה במערכת החיסון ובמערכת ההורמונלית.

קפאין הוא אחד הגורמים העלולים לגרום להפרעת שינה. רבים מצרכני הקפה יודעים כי אם ישתו קפה סמוך לשינה או בשעות הערב, יהיה להם קושי להירדם.
מניסיוני הטיפולי, גם שתיית כוס קפה אחת בבוקר עלולה אצל חלק מהאנשים לפגוע באיכות השינה.

אחת התופעות הנפוצות עקב שינה לקויה היא עייפות במהלך היום שמובילה לעיתים להגברת צריכת קפאין וחוזר חלילה.

בקרב חלק ממטופלי עם תלונת עייפות לאחר בירור רפואי בו לא נמצאה סיבה לכך, הימנעות מצריכת משקאות מכילי קפאין, הפחיתה או מנעה את תחושת העייפות ממנה סבלו במהלך היום בתקופה בה שתו קפה או משקאות אחרים מכילי קפאין.

על פניו נראה שאין היגיון בכך שהפחתה או הימנעות מצריכת משקאות מכילי קפאין תשפר את תחושת העייפות כי מלכתחילה צריכת הקפאין מיועדת להמרצה. עם זאת, יש הגיון בכך מאחר וצריכה מרובה של קפאין יכולה לגרום בסופו של דבר להתשה ולעייפות.

קפאין מגביר שחרור של מעבירים עצביים כגון נוראדרנלין (נוראפינפרין) ואדרנלין (אפינפרין) המובילים להמרצת פעילות מערכת העצבים המרכזית והגוף כולו.

השפעת הקפאין היא רגעית ואינה מחליפה שינה ומנוחה. יתרה על זאת היא מקהה את תחושת העייפות, ממריצה ומאפשרת לתפקד "בטורים גבוהים" למרות העייפות ונגד התגובה הטבעית של הגוף למנוחה ולשינה מספקת.

בכתב העת לרפואת שינה קלינית, התפרסם לאחרונה מחקר שבחן את השפעת קפאין על השינה.

במחקר אקראי ומבוקר זה, נטלו חלק משתתפים בריאים שקיבלו מנת קפאין (400 מ"ג) או פלצבו ב – 3 זמנים שונים: בזמן השינה, 3 שעות לפני זמן השינה ו – 6 שעות לפני זמן השינה.

תוצאות המחקר הראו שגם צריכת קפאין 6 שעות לפני זמן השינה, מפחיתה את זמן השינה הכללי בשעה אחת בקירוב.

400 מ"ג קפאין מצויים ב – 3 כוסות קפה בקירוב.

חשוב לציין כי מחקר זה נעשה בסדר גודל קטן ויש מקום למחקרים נוספים בנושא זה. כמו כן, התגובה לצריכת קפאין שונה מאחד לשני ויש מקום לבחון את ההשפעה באופן אישי ובהתאמה.

לקריאה נוספת על קפאין, קפה, גמילה מקפאין ועוד, במאמר 'קפה תימני ותה הודי'

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
 
 


 



[Top]

תנאי שימוש דף הבית אודות תזונה פונקציונלית סיפורי מסע מאמרים מקצועיים כתבות צמחי מרפא מתכונים כתבו אלינו המרפאה - המרכז הטיפולי 
ניוזלטר תזונה פונקציונלית ונטורופתיה פורום מטפלים מקצועי דיאטת השעורה קורסים וסדנאות למטפלים ולקהל הרחב

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

© כל הזכויות שמורות functional-nutrition.co.il יוסי שבח ©
אין לעשות שימוש פומבי או מסחרי כלשהו בתכני האתר, כולל אך לא רק, העתקה, תקצור, שכפול, פרסום, הוצאה לאור, הכנסת שינויים, מכירה, הפצה או הצגה.
החומר המופיע באתר ניתן להורדה ולשימוש אישי בתנאי שישמרו זכויות היוצרים.

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

לייבסיטי - בניית אתרים