Functional-Nutrition.co.il

המרכז הישראלי לתזונה פונקציונלית ונטורופתיה


                 


 







אכניצאה פורחת בגן הטיפולי

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

אכניצאה ואשולציה בגן המרכז לתזונה פונקציונלית

דף הבית >> תזונה פונקציונלית >> כתבות >> מטבל חילבה

מטבל חילבה

מטבל חילבה הוא אחד המזונות הנפוצים ביותר במטבח התימני. הוא נאכל כל יום, לפחות פעם ביום.

באופן מסורתי נהוג לאכול את החילבה עם פיתה או לחוח ובמרבית המקרים כתוספת למרק מסורתי המבוסס על בשר בקר, כבש או עוף.

בנוסף לכך, יש המוסיפים את מטבל החילבה למרק כדוגמת מרק ירקות כמעין תוספת חריפה וארומטית לשדרוג המרק.

החילבה ידועה בהשפעתה המטיבה כנוגדת סוכרת, נוגדת כולסטרול ונוגדת חמצון. ההשפעות הבריאותיות מיוחסות בעיקר  לזרעי החילבה מהם מכינים את המטבל. הודות לתכונותיה הבריאותיות, מהווה החילבה שחקן חיזוק בתוכנית הבריאות 'דיאטת שעורה'.

החילבה שייכת למשפחת הפרפרניים ושמה המדעי בעברית 'גרגרנית יוונית'. בתרבויות מסורתיות כגון תימן ואתיופיה, משמשים זרעי החילבה לתיבול מזונות שונים.

ההשפעות הבריאותיות של זרעי החילבה מיוחסות למגוון הרכיבים המצויים בהם כגון סיבים מסיסי מים, פלבונואידים, ספונינים ואלקלואידים.

מתכון למטבל חילבה

  1. השרו במים 2 כפות זרעי חילבה טחונים לאבקה ואחסנו במקרר למשך 8 שעות. חשוב כי כמות המים תהיה לפחות פי 4 – 5 מכמות האבקה, מאחר והיא סופחת כמות ניכרת של מים. עדיף להוסיף יותר מדי מים מאשר פחות מדי!
  2. כעבור 8 שעות, שפכו את הנוזל הנותר והעבירו את עיסת החילבה למעבד מזון
  3. הוסיפו לחילבה: כוס מים, 2 עגבניות חתוכות לרבעים, 1 – 3 שיני שום, פלפל שחור ומלח לפי הטעם, והקציפו במעבד המזון עד קבלת קציפה אוורירית ובעלת מרקם וצבע אחידים

הצעה להגשת מטבל חילבה...

         בתמונה: מטבל חילבה מורתח עם לחם מחמצת שאור ביתי

מומלץ לאכול את המטבל עם לחם מלא כגון שיפון / חיטה / חיטת כוסמין המבוסס על מחמצת שאור (רצוי כזה בעל טעם חמצמץ). השילוב של מטבל חילבה ושל לחם מחמצת שאור מסייע לשליטה טובה יותר על רמות גלוקוז ואינסולין, בהשוואה ללחם שאינו מבוסס על מחמצת שאור.

הצעת הגשה זו היא דוגמה לארוחה פשוטה, קלה, מזינה ובריאותית.

מטבל החילבה התימני דומה בשימוש שלו לממרח חומוס. עניין משותף נוסף לשניהם הוא השפעתם האנטי סוציאלית, כל אחד בדרכו הייחודית-שיתופית.

ביסוס מדעי על ההשפעות הבריאותיות של חילבה

במחקר על חולי סוכרת מסוג 1 (סוכרת תלוית אינסולין), שקיבלו 100 גרם אבקת חילבה כתוספת לתפריט היומי שלהם, למשך 10 ימים, נצפו ההשפעות הבאות:
  • ירידה ברמות הכולסטרול הכללי, LDL כולסטרול, VLDL כולסטרול וטריגליצרידים (ברמות HDL כולסטרול לא חל כל שינוי)
  • ירידה ברמות הסוכר בצום
  • שיפור במבחן סבילות לגלוקוז
  • הפחתה של 54% בהפרשת גלוקוז בשתן ב–24 שעות

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
 
 


 



[Top]

תנאי שימוש דף הבית אודות תזונה פונקציונלית סיפורי מסע מאמרים מקצועיים כתבות צמחי מרפא מתכונים כתבו אלינו המרפאה - המרכז הטיפולי 
ניוזלטר תזונה פונקציונלית ונטורופתיה פורום מטפלים מקצועי דיאטת השעורה קורסים וסדנאות למטפלים ולקהל הרחב

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

© כל הזכויות שמורות functional-nutrition.co.il יוסי שבח ©
אין לעשות שימוש פומבי או מסחרי כלשהו בתכני האתר, כולל אך לא רק, העתקה, תקצור, שכפול, פרסום, הוצאה לאור, הכנסת שינויים, מכירה, הפצה או הצגה.
החומר המופיע באתר ניתן להורדה ולשימוש אישי בתנאי שישמרו זכויות היוצרים.

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

לייבסיטי - בניית אתרים