Functional-Nutrition.co.il תזונה פונקציונלית - דובדבן או גודגדן ?

          סמינר לקהל הרחב שוחר הבריאות      
  סמינר בריאות העצם   דיאטת סלק (סמינר)  דיאטת סלק למטפלים   סמינר לחיזוק מערכת החיסון           קורס למטפלים       סמינר לקהל הרחב
                                                                                                      

 

אכניצאה ואשולציה בגן המרכז לתזונה פונקציונלית




אכניצאה פורחת בגן הטיפולי

Google

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape


Bookmark and Share

דובדבן או גודגדן ?

מאת: ד"ר יוסי שבח Ph.D, R.Na, נטורופת מומחה בתזונה פונקציונלית ובצמחי מרפא

הידעתם? ביפן יש משמעות תרבותית רבה לפריחת הדובדבן. ביפן גדלים זני דובדבן שאינם נותנים פרי והם פותחו במיוחד לשמש כעצי נוי. בעונת האביב עצים אלו פורחים במלוא הדרם ברחבי יפן ויוצרים תמונת נוף מאירת עיניים.

מה ההבדל בין דובדבן ל- גודגדן ?

למרבית האנשים מסמל הדובדבן חוויה טובה ומתוקה, בעוד הדובדבן הוא פרי חמוץ. עובדה סותרת זו תמוהה - איך יכול להיות שהוא חמוץ, אך ההסבר פשוט.

הפרי הנפוץ בשווקים וברשתות השיווק הוא למעשה גודגדן ולא דובדבן. שניהם מינים שונים של סוג בוטני אחד השייך למשפחת הורדניים (למשפחה זו שייכים פירות נוספים כגון אפרסק ומשמש המצויים גם הם בעונה זו).

הדובדבן (דובדבן חמוץ) ובשמו הבוטני Prunus creasus, נדיר יחסית בשווקים והוא משמש בעיקר בתעשיית המזון. בעזרת תעשיית המזון המוסיפה לו סוכר - הדובדבן שבקצפת, הופך למתוק.

לעומת זאת, הגודגדן (דובדבן מתוק) ובשמו הבוטני Prunus avium, הוא זה הנפוץ בשווקים והוא מופיע בשני מופעי צבע שונים:
- אדום-ארגמן עז השייך לזנים שונים כגון צ'ינוק
- צהוב-ורוד-אדמדם השייך לזן רנייה. לרוב, טעמו של זן זה מתוק יותר מהזנים האדומים

התרומה הבריאותית של דובדבן וגודגדן וממצאי מחקרים

דובדבן וגודגדן שייכים לקבוצת הפירות הקטנים המכילים ריכוז גבוה מאוד של נוגדי חמצון. לקבוצה זו משתייכים גם אוכמניות, חמוציות, פטל, תות עץ ועוד.

בזני דובדבן חמוץ נמצאו רמות מלטונין השווים ברמתם לזו הקיימת בדם של יונקים, ונמצא כי מלטונין מהמזון נספג אל הדם ויכול להיקשר לאתרי הקשירה של מלטונין במוח.

בעכברים שניזונו מדובדבנים חמוצים, אנתוציאנינים או ציאנידין, הייתה הפחתה משמעותית של גידולים במעי העיוור (cecum), והגידולים היו קטנים יותר בהשוואה לקבוצת ביקורת. כמו כן, אנתוציאנינים וציאנידין הפחיתו גדילה של תאי סרטן מעי גס ממקור אנושי. מסקנת החוקרים הייתה, כי אנתוציאנינים וציאנידין מדובדבן חמוץ עשויים להפחית סיכון לסרטן המעי הגס.

אנתוציאנינים המצויים בדובדבן חמוץ ודובדבן מתוק, הציגו פעילות נוגדת דלקת ע"י עיכוב האנזים ציקלואוקסיגנאז.

לסיום: כשאוכלים גודגדן (דובדבן מתוק) אפשר לוותר על הקצפת...


אל תוותרו על ההנאה שבאכילת גודגדנים, על התחושה המוצקה, הבשרנית והמתקתקה בזמן הנגיסה והפנמת הטעם בחלל הפה.

להנאה שלמה, העדיפו את הגודגדנים המוצקים למגע ולא הרכים - לרוב, זהו התנאי הראשון לאיכות גבוהה ולטעם טוב.

 
 



 





[Top]

תנאי שימוש דף הבית אודות תזונה פונקציונלית סיפורי מסע מאמרים מקצועיים כתבות צמחי מרפא מתכונים כתבו אלינו המרפאה - המרכז הטיפולי 
ניוזלטר תזונה פונקציונלית ונטורופתיה פורום מטפלים מקצועי דיאטת השעורה קורסים וסדנאות למטפלים ולקהל הרחב

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

© כל הזכויות שמורות functional-nutrition.co.il יוסי שבח ©
אין לעשות שימוש פומבי או מסחרי כלשהו בתכני האתר, כולל אך לא רק, העתקה, תקצור, שכפול, פרסום, הוצאה לאור, הכנסת שינויים, מכירה, הפצה או הצגה.
החומר המופיע באתר ניתן להורדה ולשימוש אישי בתנאי שישמרו זכויות היוצרים.

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

לייבסיטי - בניית אתרים