תזונה פונקציונלית - ניוזלטר תזונה פונקציונלית: גיליון מספר 3

Functional-Nutrition.co.il

המרכז הישראלי לתזונה פונקציונלית ונטורופתיה


                 


 







אכניצאה פורחת בגן הטיפולי

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

אכניצאה ואשולציה בגן המרכז לתזונה פונקציונלית

דף הבית >> הרשמה לניוזלטר >> ניוזלטר תזונה פונקציונלית: גיליון מספר 3
 

 

תזונה פונקציונלית: גִליון מספר 3, יוני 2007

 

שלום לכולם

לפניכם הגִליון השלישי של תזונה פונקציונלית.

גינתנו הצנועה מניבה את פירותיה ובשבועות האחרונים אנו נהנים מפירות הפיטנגה האדומים והעסיסיים. במקביל, עץ הרימון תפס גובה והחל מפתח פירות יפיפיים, עדיין קטנים אך אנחנו מחכים בכיליון עיניים ליהנות מצבעם וטעמם. לעומת זאת, עץ המנגו עדיין צעיר ולמרות שהפתיע בפריחתו, החלטנו, בהמלצת מעצב הגנים שלנו שלמה כרמי, לדלל  את הפרחים ולאפשר לעץ לנתב את האנרגיה לצמיחה ולהתחזקות. כמובן אי אפשר לשכוח את הגפן שכבר סוככת את כל תחום סככת הגפן ומספר אשכולות פרי ירוק מבצבצים, בינות לעלים.

ב – 29 למאי שודר הפרק הראשון בסדרה בנוגע ללב. סדרה בת 3 פרקים בהנחיית דנה ויס. סדרה זו עוסקת במחלות לב ובהיבטים השונים שלה הכוללים אבחון, טיפול ומניעה. אם כבר במחלות לב עסקינן, אי אפשר שלא להזכיר את חשיבות התזונה הנטורופתית ככלי מניעתי בתחום מחלות הלב וכלי הדם. מחקרים רבים הציגו את השפעתה המונעת והמבריאה של תזונה צמחונית על מחלות לב וכלי דם, תזונה הכוללת צריכה מוגברת של ירקות פירות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים ושקדים. קראו עוד על אגוזים ושקדים בכתבה של "מפצח האגוזים"

כנס העמותה הישראלית לצמחי מרפא (עילם)

הכנס הקרוב של העמותה הישראלית לצמחי מרפא (עילם) בנושא צמחי מרפא ועור האדם, יתקיים ביום שני, כ"ה בסיוון התשס"ז, 11 ביוני 2007, באולם האודיטוריום על שם כהן, במינהל המחקר החקלאי, מרכז וולקני בית דגן.

בכנס זה גם אני נוטל חלק וההרצאה שלי תהיה בנושא מלון מר (Momordica caranthia) ומחלות עור – מזון פונקציונלי או צמח מרפא?

אתם מוזמנים להגיע לכנס. הכנס מיועד לא רק למטפלים, אלא לכל המתעניין בצמחי מרפא או קשור לצמחי מרפא בדרך כלשהי.

ניתן לראות את רשימת ההרצאות והמרצים בקישור זה.

 

שקדים ירוקים

מזה מספר שבועות מתארחים בשווקים השקדים הירוקים וזוהי הזדמנות לערוך היכרות קולינרית איתם (למי שלא מכיר). שקדים אלו למעשה נקטפים בעודם ירוקים ובשלב בו ריכוז הנוזלים בהם גבוה וטעמם מעודן. זהו אחד החטיפים החביבים עלי עוד מתקופת ילדותי, בה נהגנו לקנות שקי ענק עמוסי שקדים ולפצח את השקדים הירוקים במומחיות רבה.

קלחי תירס

חטיף נוסף וקל להכנה הוא התירס. בשבועיים האחרונים איכות קלחי התירס עולה ותמשיך לעלות. הקלחים רכים ומתקתקים ובישול קצר של כ – 10 דקות יספק ארוחה קלה וטעימה.

ניתן לשלב עם קלחי התירס, שקדים (ירוקים או יבשים), ואגוזים שונים. אני מוצא שילוב זה כמעדן מלכים ורוזנים.

במהלך החודש האחרון נוספו מתכונים חדשים בקטגוריית הירקות. אתם מוזמנים להתנסות בהכנת המתכונים וליהנות מערכם הבריאותי. לחצו כאן למתכוני הירקות.

הקיץ הגיע והדרישה לקרטיבים קרירים עולה. בדרך פשוטה ניתן להכין קרטיבים באמצעים טבעיים וליהנות מקרירותם המפנקת. בהמשך הגיליון הנחיות להכנת קרטיבים.

קריאה מהנה

יוסי שבח, נטורופת

 

נושאי הניוזלטר הנוכחי

  • יום עולמי ללא עישון.
  • טיפים להפחתת נזקי העישון
  • דלקת שלפוחית השתן Cystitis)).
  • מזון ומשקה פונקציונליים, ודלקת שלפוחית השתן.
  • צמחי מרפא בשימוש מסורתי.
  • איך מכינים קרטיב טבעי?

 

יום עולמי ללא עישון

ב – 31 למאי, התקיים יום עולמי ללא עישון. מטרת יום זה היא העלאת המודעות לסיכון הבריאותי שבעישון, הן הישיר והן הפסיבי. העישון במהלך השנים יוצר תלות פיזיולוגית ופסיכולוגית ורוב המעשנים היו שמחים לו יכלו להפסיק לעשן, אך הקושי רב. בשוק מצויים תכשירים ושיטות שונות לסיוע בהפסקת עישון, אך הדבר החשוב ביותר הוא נטילת האחריות האישית של כל מעשן בהחלטה להפסיק או להמשיך. מילים ספורות אלו בנוגע לעישון לא מתיימרות לתת כלים להפסקת עישון, אלא המלצה לנטילת אחריות על הבריאות, כשלב ראשון ולפחות הימנעות מעישון במקומות ציבוריים, בהם שוהים אנשים שאינם מעשנים אך הופכים בעל כרחם למעשנים פסיביים.

טיפים להפחתת נזקי העישון

להלן טיפים לעזרת אלו המבקשים להפסיק לעשן. טיפים אלו עשויים לסייע בתהליך, ולהפחית את הסיכון למחלות הקשורות בעישון.

  • הגבירו אכילת ירקות ופירות צבעוניים העשירים בנוגדי חמצון. נוגדי חמצון חיוניים בכלל ובפרט אצל מעשנים.
  • הקפידו על שתיית חליטות צמחים "נשימתיים" כגון בת קורנית פשוטה (טימין). לצמח זה פעילות מכייחת ומסייעת בהרחקת ליחה מדרכי הנשימה.
  • במקום עישון, מצאו דרכים חלופיות להפגת מתח ולחץ בחיי היום יום, כדוגמת צעידה.
  • אם אתם מכירים מעשנים, שלחו אליהם ניוזלטר זה על מנת שיוכלו להשתמש בטיפים אלו. גם אם אינם רוצים להפסיק לעשן או מתקשים בכך, לפחות כדאי שינקטו באמצעי המניעה המומלצים לעיל.

 

דלקת שלפוחית השתן (Cystitis)

דלקת שלפוחית השתן, מקורה בזיהום חיידקי, ברוב המקרים החיידק הוא אשריכיה קולי (E. coli). זיהום בשלפוחית השתן שכיח יותר בנשים מאשר בגברים.

מניסיוני הטיפולי, נראה שברוב המקרים של אלו הסובלים מדלקות חוזרות בשלפוחית השתן, יש נטייה לשתות מעט נוזלים. במקרים רבים מדובר על שתיית 1 – 3 כוסות מים ביום, כמות מועטה מדי. נקודה זו מאוד חשובה למניעת זיהומים חוזרים ומן הראוי לתת על כך את הדעת. טיפול ומניעת הישנות דלקת שלפוחית השתן, חיונית למניעת זיהום בדרכי השתן העליונות.

 

טיפים למניעת דלקת בשלפוחית השתן

הגבירו את שתיית הנוזלים במהלך היום. אין צורך להגזים בשתייה,כמות סבירה היא כ – 8 כוסות מים.

לנשים הסובלות מזיהום שלפוחית השתן לאחר קיום יחסי מין, מומלץ להטיל שתן לאחר קיום יחסי מין.

המעיטו או הימנעו מאכילה ושתיית מזון ומשקה המכילים סוכרים פשוטים כגון עוגות עוגיות, חטיפים וממתקים. סוכרים פשוטים פוגעים בתפקוד התקין של מערכת החיסון ומפחיתים את יכולתה להתמודד עם גורמים מזהמים כדוגמת החיידק המוזכר בהקשר של דלקת שלפוחית שתן.

 

מזון ומשקה פונקציונליים, ודלקת שלפוחית השתן

חמוציות: פירות החמוציות מקובלים למניעה וטיפול בדלקת שלפוחית השתן. פעילות זו הוכחה במחקרים. מנגנון הפעולה של החמוציות נובע מיכולתם לעכב את הצמדות החיידקים לדופן שלפוחית השתן. מעצם פעולה זו נמנעת או לפחות מופחתת הפעילות החיידקית.

מיץ חמוציות: זהו משקה פופולרי לטיפול ומניעת דלקת שלפוחית השתן. חשוב לשתות מיץ חמוציות בלבד ולא תערובת של מיצים שונים. בנוסף לכך, הקפידו לשתות מיץ חמוציות ללא תוספת סוכר.

אכלו שום טרי. לשום פעילות רחבת טווח נגד זיהומים שונים, ביניהם זיהום חיידקי כדוגמת זיהום שלפוחית השתן.

 

צמחי מרפא בשימוש מסורתי

באופן מסורתי קיימים צמחים רבים המשמשים לטיפול בדלקת דרכי השתן. בין הנפוצים והזמינים ביותר הם פטרוזיליה ותירס.

פטרוזיליה: השימוש המקובל הוא בישול הגבעולים והעלים ושתיית הנוזל.

תירס: גם מתירס מקובל להכין חליטה או מרתח משערות התירס ולשתות את הנוזל. שערות התירס מכונות בפי כל "זקן תירס". מבחינה בוטנית, שערות התירס הן צלקות השחלה.

ניתן להכין מרתח משולב של פטרוזיליה ושערות תירס.

 

איך מכינים קרטיב טבעי?

1. קנו תבניות פלסטיק להכנת קרטיבים. ניתן למצוא אותם בחנויות לממכר כלי מטבח.

2. צקו לתבניות הקרטיב את אחת מהאפשרויות הבאות:

רכז תפוחים מדולל במים.

תירוש (מיץ ענבים טבעי, זה הנפוץ בשולחן הפסח).

כל מיץ פרי טרי שזה עתה נסחט.

3. הכניסו את התבניות להקפאה למספר שעות ולקקו להנאתכם.

אתם מוזמנים לשלוח ניוזלטר זה למכריכם ובפרט לאלו המתעניינים באורח חיים בריא, או לאלו שיכולים להיעזר בטיפים המוזכרים.

להתראות באתר ובניוזלטר הבא...

יוסי שבח

לקריאת גליונות קודמים של תזונה פונקציונלית

 
 


 



[Top]

תנאי שימוש דף הבית אודות תזונה פונקציונלית סיפורי מסע מאמרים מקצועיים כתבות צמחי מרפא מתכונים כתבו אלינו המרפאה - המרכז הטיפולי 
ניוזלטר תזונה פונקציונלית ונטורופתיה פורום מטפלים מקצועי דיאטת השעורה קורסים וסדנאות למטפלים ולקהל הרחב

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

© כל הזכויות שמורות functional-nutrition.co.il יוסי שבח ©
אין לעשות שימוש פומבי או מסחרי כלשהו בתכני האתר, כולל אך לא רק, העתקה, תקצור, שכפול, פרסום, הוצאה לאור, הכנסת שינויים, מכירה, הפצה או הצגה.
החומר המופיע באתר ניתן להורדה ולשימוש אישי בתנאי שישמרו זכויות היוצרים.

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

לייבסיטי - בניית אתרים