Functional-Nutrition.co.il תזונה פונקציונלית - ניוזלטר תזונה פונקציונלית: גיליון מספר 1

          סמינר לקהל הרחב שוחר הבריאות      
  סמינר בריאות העצם   דיאטת סלק (סמינר)  דיאטת סלק למטפלים   סמינר לחיזוק מערכת החיסון           קורס למטפלים       סמינר לקהל הרחב
                                                                                                      

 

אכניצאה ואשולציה בגן המרכז לתזונה פונקציונלית




אכניצאה פורחת בגן הטיפולי

Google

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape


דף הבית >> ניוזלטר תזונה פונקציונלית >> ניוזלטר תזונה פונקציונלית: גיליון מספר 1
 

'אביב הגיע פסח בא'

ניוזלטר תזונה פונקציונלית, גיליון מספר 1, אפריל 2007 (מעודכן ל-2013).

שלום לכולם

אני שמח לשלוח לכם את הגיליון הראשון של "תזונה פונקציונלית" ומודה לכולכם על שהצטרפתם ראשונים לניוזלטר.

תחום התזונה הפונקציונלית הקלינית הוא תחום חדש יחסית ואני שמח שנפל בחלקי לקדם תחום זה בקרב הקהל המקצועי ובקרב הציבור הרחב.

בשעה טובה ומוצלחת, האתר שלנו עלה ונמצא בתנועה מתמדת. האתר מתמחה בתזונה פונקציונלית ובנושאים שונים הקשורים לתזונה, צמחי מרפא ונטורופתיה. האתר כולל מאמרים כתבות, מתכוני בריאות, סיפורי מסע קולינריים ועוד.

נושאי הניוזלטר הנוכחי:

אביב הגיע, פסח בא.... "ניקוי גוף"

האביב מבשר תקופת מעבר והתחדשות. גישות שונות בתחומי הרפואה המשלימה והאלטרנטיבית וביניהן נטורופתיה, מעודדות "תהליכי ניקוי" בתקופה זו. בין השיטות השונות ניתן למנות את דיאטת האורז, דיאטת המיצים וכמובן את דיאטת הסלק שפיתחתי. לקריאה על סלק ותהליכי דטוקסיפיקציה ועל דיאטת הסלק.

דיאטת האורז מתבססת על אכילת אורז ומוצריו לתקופה קצובה, בהמשך מתווספים פירות, ירקות ומזונות נוספים, בסדר ובהגיון טיפולי בהתאם לצורך.

דיאטת המיצים מתבססת על שתיית מיצי פירות וירקות לתקופה קצובה, ללא אכילה של מזון מוצק. גם בדיאטה זו ישנם כללים, הגבלות והנחיות לביצועה.

לדיאטות אלו השפעות בריאותיות רבות, מבחינה פיזית ומנטלית, ובתנאי שיעשו בהנחיה ובהדרכה של מטפלים מוסמכים המודעים למגבלות ולהתוויות הנגד של כל דיאטה. אין לעשות דיאטות אלו באופן עצמאי.

המונחים "תהליכי ניקוי" או "ניקוי גוף" מקובלים מאוד בגישות השונות בתחומי הרפואה המשלימה והאלטרנטיבית. השימוש במילה "ניקוי" הוא אמנם מטפורי, אך יש בו היגיון.

לטובת אלו שאינם מבינים מונחים אלו או את ההיגיון שבהם, אסביר במספר נקודות מה עושים ב"דיאטת ניקוי" ומהי כוונת המושג "ניקוי גוף":

  • ב"דיאטת ניקוי" התפריט מצומצם, לרוב סוג מזון אחד, היפואלרגני.
  • אכילת מזון היפואלרגני שמקורו בצומח, מונעת תגובות חיסוניות ובעיות בריאותיות נלוות. רבות מהמחלות המערביות קשורות לתהליכים דלקתיים ולאי סבילות למזונות רבים. לדוגמא דלקת מפרקים שגרונית, טרשת עורקים ואסטמה.
  • אכילת מזון פשוט, בלתי מתועש, נטול צבעי מאכל, חומרי טעם וריח וחומרים משמרים. בצורה זו נפחית את החשיפה לכימיקלים סינטטיים אלו המהווים גורמי סיכון בריאותי.
  • כמות המזון הנאכלת קטנה מהרגיל, עובדה המקלה על תפקוד מערכת העיכול ומפחיתה את מספר הקלוריות היומית. מצויים מחקרים המציגים השפעה בריאותית לצריכת קלוריות מועטה מהמקובל בתפריט המערבי (שהנו לרוב עתיר בקלוריות מעבר לצרכים של הגוף). אין הכוונה לצרוך פחות ממה שהגוף זקוק אלא ההפך, לצרוך במידה ולא מעבר לזה.
  • כלומר, בדיאטות אלו "מנקים" מהתפריט את המזונות והכימיקלים הבעייתיים הקשורים לבעיות בריאות שונות.
  • בד בבד "ניקוי" זה חוסך מהכבד את הצורך ואת המשאבים להתמודד עם נטרול אותם כימיקלים. כלומר, העומס על הכבד פוחת ויכולתו התפקודית עולה. חיוני, מאחר והוא קשור למגוון רחב של תהליכים בגוף.
  • בגישות השונות ברפואה משלימה ואלטרנטיבית, תפקוד תקין של הכבד ו/או שיפור תפקוד הכבד, מהווה בסיס טיפולי ברבות מהמחלות הכרוניות.

קדחת השחת ( Hay Fever)

האביב והפריחה הנלווית לו, גורמים להופעת קדחת השחת. קדחת השחת היא תגובה אלרגית הנגרמת משאיפת גרגירי אבקת הפרחים (פולן) הנישאים באוויר.

תסמיני קדחת השחת כוללים התעטשויות, נזלת מימית ושקופה, גרד בעיניים, בלוע ובאף. בנוסף לכך, עלולים להופיע גם כאבי ראש, חוסר שקט, דיכאון ועוד.

טיפ, להקלה על תסמיני קדחת השחת

להקלה על התסמינים ניתן לבלוע פורמולה בכמוסות / טבליות המכילה קומפלקס ויטמיני B בתוספת תגבור של חומצה פנטוטנית וויטמין C (ניתן להשיג פורמולות ייעודיות המכילות מרכיבים אלו, בחנויות הטבע ובבתי המרקחת). עם זאת, מומלץ לפנות לנטורופת מוסמך, לקבלת טיפול אישי ומקיף הכולל הנחיות תזונתיות או/ו צמחי מרפא.

המצה והרפתקאותיה במערכת העיכול

לא מעט מתלוננים כי אכילת המצות גורמת להם להפרעות עיכול הכוללות עצירות, כאבי בטן ולעיתים אף שלשול.

מעצירות לחירות

הפתרון הכללי למחושי מערכת העיכול הוא הימנעות או מיעוט אכילת מצות. כתחליף למצות אפשר לאכול מגוון זני אורז מלא ושאר תבואות המותרות למאכל (לאוכלי קטניות) ומוזכרות בהמשך. לחילופין, אפשר לאכול מצות, אך להעדיף מצות מחיטה מלאה או שיפון מלא. מצות אלו, עשירות בסיבים תזונתיים העשויים למנוע את הופעת התסמינים ובפרט את העצירות.

בנוסף לכך, מומלץ להגביר את צריכת הירקות כמקור נוסף לסיבים תזונתיים, וכמובן להקפיד על שתייה מספקת של נוזלים. אפשרות נוספת לשיפור יציאות היא אכילת סלק טרי מגורד בסלט או סלק מבושל.

חלון הזדמנויות קולינארי - בפסח, לאוכלי קטניות בלבד

מבחינה הלכתית, ישנם חמישה דגנים הנחשבים חמץ ואסורים למאכל בפסח. דגנים אלו כוללים: חיטה, שעורה, שיפון, שיבולת שועל וכוסמין.

שימו לב כי הדגן כוסמין המוזכר ברשימת הדגנים נמנה על משפחת הדגניים והוא אסור למאכל. לא להתבלבל עם כוסמת שאינה נמנית על משפחת הדגנים אלא על משפחת הארכוביתיים (רבים טועים בהבחנה זו). כוסמת אינה דגן ומותרת לאוכלי קטניות.

חג הפסח הוא חלון הזדמנויות להיכרות עם מזונות מוכרים פחות כדוגמת כוסמת, קינואה ואמרנט הנכללים מבחינה הלכתית בקבוצת ה"קטניות".

המושג "קטניות" בהקשר של פסח, לא קשור בהכרח רק למזונות ממשפחת הקטניות. המושג "קטניות" מתייחס לזרעים אחרים שאינם כלולים בחמשת הדגנים האסורים למאכל. אכילת מזונות אלו, מעשירה את התפריט במגוון פיטוכימיקלים שונים, ויטמינים ומינרלים, וריכוז גבוה של סיבים תזונתיים. חשוב לציין כי אורז ודוחן שייכים למשפחת הדגנים אך מותרים למאכל לאלו האוכלים קטניות בפסח. בכל אופן, בהיבטים הלכתיים, מומלץ להיוועץ בבר סמכא.

קראו כתבה מאלפת על קערת הדגנים שלכם

מתכוני בריאות:

תפוח אדמה סגול

תפוח אדמה הוא מקור פחמימתי נפוץ מאוד למאכל בפסח. לאחרונה משווק, תפוח אדמה סגול וזו הזדמנות נפלאה לעשות לו היכרות עם מערכת העיכול שלכם. אופן הבישול וההכנה שלו זהים לתפוח האדמה הרגיל.

תפוח האדמה הסגול מכיל פחות נוזלים, מרקמו דחוס יותר מהרגיל והוא מכיל ריכוז גבוה של נוגדי חמצון הנקראים אנטוציאנינים. נוגדי חמצון מקושרים להפחתת הסיכון למגוון מחלות כגון סרטן ומחלות לב וכלי דם.

זה לא שום דבר - שום ויתרונותיו הבריאותיים

מי לא מכיר את השום ואת השפעתו על בריאותנו. רבים אוכלים את השום במטרה להפחית רמות כולסטרול, סוכר ויתר לחץ דם.

לאחרונה פורסם מחקר וממצאיו הראו שאכילת שן אחת של שום ביום, אינה מועילה להפחתת רמות כולסטרול בדם. מחקר זה שלל למעשה, תוצאות מחקרים אחרים וגם את השימוש הנהוג בשום, לצורך הפחתת הכולסטרול. אבל, אם נבדוק את כמות השום שנהוג לאכול לצורך קידום בריאות (כדוגמת הפחתת כולסטרול), נראה כי מדובר על כמות גבוהה יותר, העומדת על 3 – 5 שיני שום ליום (לעומת הכמות שניתנה במחקר, שן שום אחת בלבד).

הירוק של השום, משום מה נזרק

מזה מספר שבועות, ריח השום הטרי שולט בשווקים הפתוחים וזו אחת התקופות לה אני מחכה בציפייה. השום הטרי נערם ומאוגד בחבילות המחכות לחובבי השום.

משום מה, רוב הקונים מבקשים לחתוך ולזרוק את חלקו הירוק של השום ובכך מבזבזים ירק, יקר ערך בריאותי.

את חלקיו הירוקים של השום אפשר להוסיף לתבשילים שונים כגון מרק ירקות, תבשילי דגים, קציצות ועוד. חלקי השום הירוקים משמשים גם כירק בשרני וגם כתבלין הודות לריחו האופייני של השום.

חשוב לציין כי אכילה מרובה של שום על חלקיו השונים, עלולה לגרום לגזים. להקלת תופעת הגזים, ניתן להכין מרתח של זרעי קימל או שומר. לחילופין, אפשר לבלוע אבקת זרעי קימל או זרעי שומר בתוספת מים, לאחר הארוחה.

מתכון בריאות: תבשיל דג הליבוט בשום ירוק

השום כמזון פונקציונלי

עם השנים הצטברו מחקרים רבים המציגים את מגוון השפעותיו הבריאותיות של השום.

בצפון סין לדוגמה, שם ייצור השום גבוה, התמותה מסרטן הקיבה היא הנמוכה ביותר בכל רחבי סין. בין הממצאים מציינים החוקרים את השפעתו של השום בהפחתת הסיכון להתקף לב ושבץ, הפחתת רמות שומני דם, דילול דם, הפחתת הסיכון לסרטן, הגברת הפעילות החיסונית והשפעה נוגדת זיהום. חשוב לציין כי תכונות אלו מיוחסות בעיקר לשום הטרי ולא לשום המיובש.

השום מהווה גם מקור לאינולין. אינולין הוא סיב מסיס במים ההופך בעזרת חיידקי המעי "הידידותיים" לחומצות שומן קצרות שרשרת. לחומצות שומן קצרות שרשרת השפעה מטיבה על בריאות המעי הגס, וכן השפעה מטיבה על רמות סוכר וכולסטרול בדם.

לשום חשיבות רבה כמזון פונקציונלי ובתנאי שיאכל בכמויות נאותות.

חשוב לזכור כי יש כאלו שאכילת שום תגרום להם לאי נוחות, גזים ואף כאב ברום הבטן (אסור לאלו הסובלים מאולקוס פעיל). תופעות אלו תלויות בכמות השום הנאכלת.

לסיכום, גם בתקופת פסח והאביב אפשר ליהנות מיתרונותיהם הבריאותיים של מזונות פונקציונליים כגון תפוח אדמה סגול, כוסמת, קינואה, אמרנט ושום ירוק.

להתראות בגיליון הבא של "תזונה פונקציונלית"!

בברכת בריאות וחג שמח
 יוסי שבח


להרשמה לקבלת הניוזלטר 'תזונה פונקציונלית' - לחצו כאן


+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...

Go Back  Print  Send Page
 
 



 





[Top]

תנאי שימוש דף הבית אודות תזונה פונקציונלית סיפורי מסע מאמרים מקצועיים כתבות צמחי מרפא מתכונים כתבו אלינו המרפאה - המרכז הטיפולי 
ניוזלטר תזונה פונקציונלית ונטורופתיה פורום מטפלים מקצועי דיאטת השעורה קורסים וסדנאות למטפלים ולקהל הרחב

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

© כל הזכויות שמורות functional-nutrition.co.il יוסי שבח ©
אין לעשות שימוש פומבי או מסחרי כלשהו בתכני האתר, כולל אך לא רק, העתקה, תקצור, שכפול, פרסום, הוצאה לאור, הכנסת שינויים, מכירה, הפצה או הצגה.
החומר המופיע באתר ניתן להורדה ולשימוש אישי בתנאי שישמרו זכויות היוצרים.

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

לייבסיטי - בניית אתרים