Functional-Nutrition.co.il תזונה פונקציונלית - ניוזלטר תזונה פונקציונלית: גיליון מספר 7

 

אכניצאה ואשולציה בגן המרכז לתזונה פונקציונלית




אכניצאה פורחת בגן הטיפולי

Google

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape


דף הבית >> ניוזלטר תזונה פונקציונלית >> ניוזלטר תזונה פונקציונלית: גיליון מספר 7
 

 

תזונה פונקציונלית: גִליון מספר 7

שלום לכולם

לפניכם הגִליון השביעי של תזונה פונקציונלית.

בחול המועד סוכות שמנו פעמינו צפונה לכיוון הגליל, לחוות מקצת אווירת הסתיו הממשמש ובא. בדיעבד מסתבר כי שרר שם חום רב שאינו אופייני לתקופה, אך התנחמו בבריזה של שעות הערב.

באחד מהבקרים לשהותנו בכפר סאלד הסמוך לקריית שמונה ומטולה, יצאנו לטייל באחד מהמסלולים הסמוכים לקיבוץ. בין הצמחים השולטים בדרך ראינו שיזף מצוי, שיח אברהם מצוי וחצב מצוי. במקרה זה שם המין (מצוי) של צמחים אלו, מעיד עליהם כי אכן הם מצויים באזור זה בצורה נרחבת ביותר. המשיכו לקרוא (בלחיצה כאן) על החצב שבישר את בוא הסתיו, על פלפל הנזירים ועץ המריחואנה ועל חטיף טבעי הצומח לו במסלולי ארצנו.

נושאי הניוזלטר הנוכחי

ª   חודש מודעות לסרטן שד

ª   חדשות מהגינה

ª   מלון מר

ª   תפוח הורד

ª   לואיזה

ª   אזוב מצוי (זעתר)

ª   אצרולה

ª   חדשות מהשוק ומזונות פונקציונליים

ª   פירות הדר

ª   אפרסמון

ª   גויאבה

חודש מודעות לסרטן שד

החודש מוקדש למודעות לסרטן שד, לגורמי המחלה השונים, לדרכי המניעה ולטיפול. עבודות שונות מציגות את חשיבות המזון במניעת מחלות, את הקשר בין העדר או מיעוט סיבים בתפריט, את הצריכה הגבוהה של חומצות שומן מקבוצת אומגה 6 לעומת מיעוט אומגה 3 ואת הקשר להתהוות סרטן. שינוי תזונתי הוא בין הגורמים עליהם ניתן לשלוט באורח החיים ומן הראוי להנהיג שינויים תזונתיים המתבססים על צריכה מוגברת של מזון מן הצומח ומיעוט מזון מן החי. לתזונה הפונקציונלית מגוון רחב של מזונות ייעודיים בעלי השפעה נוגדת סרטן כדוגמת ירקות ממשפחת המצליבים (כגון כרוב, כרובית וברוקולי), שום, חליטות צמחים שונות כגון לואיזה, מליסה, עשב לימון (לימונית) ועוד.

חדשות מהגינה

מלון מר ועץ תפוח הורד

בגִליון מספר 5 סיפרנו על שתילת שתילי מלון מר ולפני כשבוע החלו לבצבץ פירות מלון מר, קטנים אך אכילים. צמח מטפס זה על פרחיו הצהובים נאחז בהחלטיות בגדר וניסיונות לנווט את כיוון צמיחתו על ידי הזזת הענפים והעלים מוליד ריח אגוזי נעים ביותר.

באותו גִליון סיפרנו על עץ תפוח הורד שלקה בפטרייה מסוג כלשהו. הניסיונות להצילו הצליחו הודות להסרת כל העלים וריסוסו בסודה לשתייה מומסת במים. לפני כשלושה שבועות החלו לבצבץ עלים חדשים ונראה כי בקרוב יחזור ויציג נוף עלים מלא.

ייבוש עלי לואיזה ואזוב מצוי (זעתר)

במהלך השבועות האחרונים קטפנו וייבשנו עלי לואיזה על מנת שתהיה לנו אספקה שוטפת של לואיזה בתקופת החורף בה הצמח לא במיטבו. עלי הלואיזה משמשים אותנו להכנת חליטה הפופולארית מאוד בתזונתנו, הודות לטעמה המשובח ולהשפעותיה הבריאותיות השונות כדוגמת פעילות נוגדת חמצון.

כמו כן, ייבשנו עלי אזוב מצוי (זעתר). איכות עלי האזוב שגודלם קטן בתקופת הקיץ עולה על זו של החורף שגודלם גדול, מאחר וריכוז השמן הנדיף בתקופת הקיץ גבוה יותר. כמובן שגם את עלוות החורף אוכלים, אך הטעם עדין יותר, עובדה המאפשרת לאכול כמות גדולה יותר (לדוגמה אפשר להוסיף כתבלין לסלט). את עלי האזוב המיובשים אנו נוהגים להוסיף כתבלין לקטניות, שם הוא תורם לטעם התבשיל ולהפחתת תופעות הגזים.

פרי אצרולה

אצרולה

האצרולה בגינתנו נושא פרי ולקראת החורף פירות אלו מבורכים הודות לריכוז עצום של ויטמין C העומד על 1900 מ"ג ל-100 גרם פרי, בקירוב. לויטמין C השפעה מיטיבה על פעילות מערכת החיסון כפי שמוזכר בהמשך הגִליון.

חדשות מהשוק ומזונות פונקציונליים

בהתקרב החורף נוחתים על דוכני השוק פירות חורפיים כדוגמת גויאבה, אפרסמון והדרים. המעניין בפירות כגון אלו היא העובדה כי הם מכילים ריכוזים לא מבוטלים של ויטמין C, קרוטנואידים ופלבנואידים, ומופיעים בתקופה בה רכיבים אלו חיוניים יותר מהרגיל. רכיבים אלו עשויים לייעל את תפקוד מערכת החיסון ולקדם הגנה מפני מחלות החורף. כדי ללמוד כיצד להתמודד בדרכים טבעיות במחלות חורף לחצו כאן.

פירות הדר

מקור פירות ההדר במזרח הרחוק בארצות כגון הודו וסין. למרות הסברה כי פירות הדר מכילים ריכוז גבוה של ויטמין C, למעשה הם מכילים ריכוזים נמוכים בהשוואה לפירות אחרים כגון גויאבה. למרות כל זאת, עדיין הם מהווים מקור טוב לויטמין C ויתרון נוסף הוא טעמם הערב, בשונה לדוגמה מגויאבה שטעמה ובפרט ריחה שנויים במחלוקת.

הפלבנואידים הם קבוצת רכיבים נוספת המצויה בריכוז גבוה בפירות הדר. ריכוזם הגבוה מצוי בקליפה הפנימית והם משפרים ספיגת וויטמין C. מסיבה זו, מומלץ לאכול את פירות ההדר על קליפתם הפנימית (למעט פומלו, שם הקליפה הפנימית בלתי אכילה).

בנוסף לכך, מצויים זנים של תפוז ואשכולית העשירים בקארוטנואיד ליקופן (lycopene). צבען (פיגמנט) אדום זה נתן להם את הכינויים "תפוז דם" ו"אשכולית דם".

כמזון פונקציונלי, שילוב ויטמין C ופלבנואידים ולעיתים גם קארוטנואיד (ליקופן), הופך את פירות ההדר לעסקת חבילה טובה כתמיכה נגד מחלות החורף.

בגישה הנטורופתית, פירות הדר (בפרט אלו שצבעם כתום), אינם מומלצים לאלו הסובלים מאלרגיות.

אפרסמון

מקורו של האפרסמון בסין והוא עשיר בקרוטנואידים שונים הכוללים בטא קארוטן (beta carotene), בטא קריפטוקסאנתין (beta cryptoxanthin), לוטאין (lutein), זיאקסאנתין (zeaxanthin) וליקופן (lycopene). שילוב קארוטנואידים אלו מקנה לאפרסמון טווח צבעים של צהוב – כתום – אדמדם.

כמזון פונקציונלי לתקופת החורף, ריכוז הקרוטנואידים הגבוה באפרסמון מקנה לו את כרטיס החבר למועדון תומכי מערכת החיסון.

חלק מזני האפרסמון מתאפיינים בעפיצות (תחושה המתקבלת באכילת פרי בוסר) ובמקרים רבים בלתי ניתנים לאכילה. לרוב, האפרסמונים בעלי הצורה העגולה הם אלו החשודים כעפיצים. זנים אלו עפיצים כאשר הם קשים ועפיצותם נעלמת לאחר הבשלה מלאה, כלומר כשהם רכים ביותר ובעלי צבע כהה מאוד.

ניתן להשיג בשווקים זנים עפיצים שעברו תהליך הבחלה. בתהליך ההבחלה משהים את האפרסמונים בגז אתילן ובעקבות הבחלה זו, נעלמת העפיצות וניתן לאכול את הפרי כשמרקמו קשה.

אכילה מוגברת של אפרסמונים עלולה לגרום לאנשים מסוימים להפרעות עיכול כדוגמת עצירות.

בנוסף לכך, אלו הסובלים מחסימות מעיים, צריכים להימנע מאכילת אפרסמון.

גויאבה

הגויאבה מקורה במרכז ובדרום אמריקה והיא נפוצה מאוד בהודו. ההודים מעדיפים לאכול את הגויאבה בעודה ירוקה וקשה. בשיחות שערכתי עם רופאים ומטפלים בהודו, הסבירו לי כי העדפה זו נובעת בין היתר מאמונתם בהשפעה המיטיבה של הגויאבה על תפקוד מערכת העיכול ועקב חיבתם היתרה של תושבי הודו למזונות מרירים (גויאבה ירוקה וקשה, מרירה בהשוואה לצהובה שהבשילה והתרככה).

נקודה מעניינת הקשורה לגויאבה ולפירות אחרים שאינם בשלים, היא ריכוז גבוה יותר של ויטמין C בהשוואה לפרי הבשל.

ריכוז ויטמין C ב – 100 גרם גויאבה עומד על 228 מ"ג.

גויאבה מכילה גם בטא קארוטן (beta carotene) וגויאבה מהזן בו ציפת הפרי בצבע ורוד, מכילה ריכוז גבוה של ליקופן (lycopene).

כמזון פונקציונלי לתקופת החורף, הריכוז הגבוה של ויטמין C בגויאבה בתוספת נוכחות קארוטנואידים, מקנה לה מקום של כבוד במסגרת המזונות הפונקציונליים לתמיכה במערכת החיסון. 

מכירים אנשים המתעניינים באורח חיים בריא?

שלחו אליהם את הניוזלטר והציעו להם להצטרף.

להתראות באתר ובניוזלטר הבא...

יוסי שבח

 


Go Back  Print  Send Page
 
 



 





[Top]

תנאי שימוש דף הבית אודות תזונה פונקציונלית סיפורי מסע מאמרים מקצועיים כתבות צמחי מרפא מתכונים כתבו אלינו המרפאה - המרכז הטיפולי 
ניוזלטר תזונה פונקציונלית ונטורופתיה פורום מטפלים מקצועי דיאטת השעורה קורסים וסדנאות למטפלים ולקהל הרחב

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

© כל הזכויות שמורות functional-nutrition.co.il יוסי שבח ©
אין לעשות שימוש פומבי או מסחרי כלשהו בתכני האתר, כולל אך לא רק, העתקה, תקצור, שכפול, פרסום, הוצאה לאור, הכנסת שינויים, מכירה, הפצה או הצגה.
החומר המופיע באתר ניתן להורדה ולשימוש אישי בתנאי שישמרו זכויות היוצרים.

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

לייבסיטי - בניית אתרים