תזונה פונקציונלית - ניוזלטר תזונה פונקציונלית: גיליון מספר 6

Functional-Nutrition.co.il

המרכז הישראלי לתזונה פונקציונלית ונטורופתיה


                 


 







אכניצאה פורחת בגן הטיפולי

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

אכניצאה ואשולציה בגן המרכז לתזונה פונקציונלית

דף הבית >> הרשמה לניוזלטר >> ניוזלטר תזונה פונקציונלית: גיליון מספר 6
 
 

תזונה פונקציונלית: גיליון מספר 6

שלום לכולם

לפניכם הגיליון השישי של תזונה פונקציונלית.

נושאי הניוזלטר הנוכחי

ª   חדשות מהגינה

ª   זחלי פרפר זנב סנונית

ª   חדשות מהשוק ומזונות פונקציונליים

ª   תפוח גלה

ª   ארטישוק ירושלמי

ª   רימון

ª   חדשות תוססות

ª   מחקר: האם יוגורט ופרוביוטיקה גורמים לדלקת?

ª   עופרת ונזקי עופרת

ª   חוזרים לבית הספר

ª   מה מומלץ לאכול בארוחת הבוקר?

ª   שיבולת שועל כמזון פונקציונלי

חדשות מהגינה

זחלי פרפר זנב סנונית

צמחי פיגם (ruta graveolence) רבים מלבלבים בגינתנו ועלוותם העסיסית הצבועה בירוק כהה, משמשת מזון ומעדן לזחלי זנב הסנונית הצבעוניים.

למרות העובדה כי פיגם (רוטה / רודה), מכיל חומרים רעילים, זחלי זנב הסנונית ניזונים ממנו בהנאה רבה. צמחי פיגם חביבים עליהם עדי כדי חיסול טוטלי של עלי הצמח תוך יום – יומיים.

לפני כשבועיים ראינו שלושה זחלי זנב הסנונית על אחד מצמחי פיגם בגינתנו וכעבור יומיים, נעלמו הזחלים והשאירו את הצמח ללא עלים, על גבעוליו בלבד.

צמח פיגם ריחני (רוטה) החביב על זחלי זנב הסנונית. הצמח הימני נאכל על ידי הזחלים. זחל פרפר זנב הסנונית

עניין אותנו לעקוב אחר התפתחות הזחלים. הבחנו בשני זחלים נוספים על שתילים של פיגם המצויים בעציצים קטנים. הכנסנו את העציצים לתוך מתקן רשת מאוורר. הזחלים המשיכו לכרסם בהנאה את עלי שתילי הפיגם ולאחר מספר ימים הפכו כצפוי, לגלמים. לאחר כיומיים אחד הגלמים בקע והפך לפרפר צבעוני ומרהיב ביופיו. פתחנו את מכסה הרשת והפרפר עף לו לדרכו. אולי הוא עדיין מתעופף בין צמחי הפיגם שבגינתנו, מוקיר להם תודה על ששימשו לו מזון בגלגולו הקודם ומחפש שידוך להקמת הדור הבא.

גולם פרפר זנב הסנונית

פרפר זנב הסנונית

 חזרה למעלה - לנושאי הניוזלטר

חדשות מהשוק ומזונות פונקציונליים

תפוח גלה

בשבועות האחרונים תופס מקום של כבוד פרי תפוח מזן גלה. לתפוח זה טעם מתוק ומרקם נוקשה הנעים מאוד לחיך. בנוסף לכך, פרי זה מאופיין בצבע אפרסק מרהיב, הן בקליפה שם הצבע חזק והן בציפת הפרי בה הצבע מתון יותר. ככל שריכוז ומגוון הצבעים גדול יותר, מעיד הדבר על נוכחות גבוהה יותר של נוגדי חמצון.

ארטישוק ירושלמי

ראש השנה מתקרב ואיתו ארטישוק ירושלמי (Helianthus tuberosa)מתפרץ לקדמת דוכני השוק. אמנם שמו ארטישוק ירושלמי אך אין לבלבל בינו לבין הארטישוק (Cynara scolymus) המוכר לכולנו. שני סוגי ארטישוק אלו שייכים לאותה משפחה בוטנית, משפחת המורכבים (Asteraceae). אחד משמות הצמח ארטישוק ירושלמי הידועים בערבית הוא "בטטת אל קסביה" ובחלק מהשווקים זהו השם המקובל. באנגלית השם המקובל הוא Jerusalem artichoke.

ארטישוק ירושלמי הוא אחד הירקות הבולטים המומלצים כחלק מטיפול בסוכרת. נוכחות אינולין שהוא סוג של סיב מסיס במים, עשויה להסביר את השפעתו המיטיבה במצבי סוכרת.

חשוב לציין כי בגלל הריכוז הגבוה של אינולין שהוא סיב מסיס מים, יופיעו גזים בעקבות אכילת ארטישוק ירושלמי. לאלו הסובלים קשות מגזים, מומלץ לבלוע כפית זרעי קימל טחונים לאחר האכילה.

רימון

מזה כשבועיים נחים להם בגאון פירות רימון (punica granatum) בין שאר הפירות, מעוטרים בכתר המקנה להם מראה מלכותי. באחת הפעמים בה הסתובבתי בשוק, נתקלתי בדוכן בו היו מונחים פירות רימון לצד פירות מנגו. לאחר שהקדשתי מבט נוסף, התחושה שלי הייתה כי רימון מסתכל בזלזול מה על מנגו, זלזול שאינו מוצדק בהכרח אך נובע מתוצאות מחקרים שנערכו במהלך השנים האחרונות והציגו את השפעותיו הבריאותיות של הרימון.

רימון כמזון פונקציונלי

לרימון השפעות בריאותיות רבות ושימושים בריאותיים הקיימים מתקופות קדומות, להלן מספר דוגמאות:

תכולה גבוה של נוגדי חמצון. עובדה זו קשורה להפחתת נזקי כולסטרול גבוה, הפחתת סיכון לטרשת עורקים ועוד.

יכולת להפחית יתר לחץ דם.

פעילות נוגדת דלקת. פעילות נוגדת דלקת יכולה לסייע במצבים שונים הקשורים לתהליכים דלקתיים כגון מחלות לב וכלי דם, סרטן, מחלות מעי דלקתיות ועוד.

הרימון שימש מתקופות קדומות להשיפור פריון ומכאן קיבל את הכינוי "פרי הפריון". במחקרים שנערכו על הרימון, נמצאו רכיבים פיטואסטרוגניים המקשרים בין מערכת הרביה הנשית לשימוש המסורתי ברימון, לפריון.

חזרה למעלה - לנושאי הניוזלר

חדשות תוססות

מחקר: האם יוגורט ופרוביוטיקה גורמים לדלקת?

בפרסום מקדים באינטרנט הוצג מאמר מעניין של כתב העת לתזונת האדם ודיאטטיקה. כותרת המאמר אומרת כי פרוביוטיקה ויוגורט קונבנציונלי יכולים להמריץ ייצור מוגבר של ציטוקינים פרו-דלקתיים.

מאמר זה מציג מחקר שנערך באוסטריה בו נבדקו שני מוצרי חלב מותססים, האחד יוגורט מסחרי מצוי והשני משקה יוגורט פרוביוטי. למאמר המלא על יוגורט, פרוביוטיקה וציטוקינים פרו-דלקתיים - לחצו כאן.

עופרת ונזקי עופרת

צעצועי דורה הפופולאריים בקרב ילדים המיוצרים בסין, הוסרו מן המדפים בארצות הברית (ארה"ב) בעקבות הגילוי כי הם מכילים עופרת. העופרת מצויה בצבעים המשמשים לצביעת הצעצועים.

בהודעה שהוציא משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה (תמ"ת), נאמר כי הצעצועים המצויים בישראל בטוחים לשימוש.

לעופרת שימושים שונים בתרבות המערבית. עד לפני מספר שנים ניתן היה למצוא עופרת בדלקים ששימשו להנעת רכבים, אך בשנים האחרונות חל מעבר לדלק נטול עופרת בשל רעילותה. עופרת ותרכובותיה נמצאות בחומרים שונים כדוגמת צבעים המשמשים לצביעת רהיטים וצעצועים. ילדים המשחקים בצעצועים הצבועים בצבעים המכילים עופרת, נמצאים בסיכון לרעילות עופרת. הסכנה נובעת מכך שילדים נוהגים להכניס לפיהם ואף לנשוך את הצעצועים. למאמר המלא על עופרת ונזקי עופרת קראו בכתבה "דורה נשארה מאחורה".

חזרה למעלה - לנושאי הניוזלטר

חוזרים לבית הספר

הילדים חזרו לבית הספר לאחר ששבעו משעות בילוי ומשחק ועם חזרתם לספסל הלימודים עולות הדרישות הקוגניטיביות.

איך נשפר יכולת ריכוז, קשב אצל ילדים?

ארוחת בוקר חיונית מבחינת יכולת חשיבתית, קשב, ריכוז מאחר ולאחר צום לילה, רמות גלוקוז (סוכר) בדם יורדות לרמה נמוכה. מאחר וגלוקוז (סוכר) הוא מקור האנרגיה היחידי של המוח, מן הראוי להקפיד על ארוחת בוקר שתספק אנרגיה חיונית לשיפור יכולות למידה.

מה מומלץ לאכול בארוחת הבוקר?

מאחר ורוב הילדים בררניים בענייני מזון, כדאי להציע להם ארוחה העומדת בקריטריונים שלהם מחד, ומאידך ארוחה בריאותית.

אחת האפשרויות לארוחה כזו, כוללת תערובת "גרנולה" המכילה שיבולת שועל, פירות מיובשים, אגוזים ושקדים קצוצים (ניתן להשיג תערובת מוכנה בחנויות טבע וברשתות שיווק), בתוספת משקה אורז ("חלב אורז") או יוגורט. מומלץ להימנע מתערובות המכילות תוספת סוכר, ולהסתפק במתיקות המתקבלת מתוספת הפירות המיובשים המצויים בתערובת.

אפשרות נוספת היא להכין תערובת "גרנולה" ביתית. ראו מתכון ל"גרנולה ביתית" דרך הקישור הבא.

שיבולת שועל כמזון פונקציונלי

שיבולת שועל מכילה ריכוז גבוה של סיבים מסיסים. הודות לנוכחות סיבים מסיסים אלו, מיוחסת ההשפעה מפחיתת כולסטרול של שיבולת שועל.

שיבולת שועל (בפרט שיבולת שועל כהה וגסה), מכילה נוגדי חמצון. נוגדי חמצון חשובים להיבטים בריאותיים שונים כדוגמת הפחתת חמצון כולסטרול.

חזרה למעלה - לנושאי הניוזלטר

 
 


 



[Top]

תנאי שימוש דף הבית אודות תזונה פונקציונלית סיפורי מסע מאמרים מקצועיים כתבות צמחי מרפא מתכונים כתבו אלינו המרפאה - המרכז הטיפולי 
ניוזלטר תזונה פונקציונלית ונטורופתיה פורום מטפלים מקצועי דיאטת השעורה קורסים וסדנאות למטפלים ולקהל הרחב

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

© כל הזכויות שמורות functional-nutrition.co.il יוסי שבח ©
אין לעשות שימוש פומבי או מסחרי כלשהו בתכני האתר, כולל אך לא רק, העתקה, תקצור, שכפול, פרסום, הוצאה לאור, הכנסת שינויים, מכירה, הפצה או הצגה.
החומר המופיע באתר ניתן להורדה ולשימוש אישי בתנאי שישמרו זכויות היוצרים.

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

לייבסיטי - בניית אתרים