תזונה פונקציונלית - מדריך ארטישוק ירושלמי: האם ארטישוק ירושלמי מתאים לחולי סוכרת ובתזונה דלת פחמימות?

Functional-Nutrition.co.il

המרכז הישראלי לתזונה פונקציונלית ונטורופתיה


                 


 





אכניצאה פורחת בגן הטיפולי

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

אכניצאה ואשולציה בגן המרכז לתזונה פונקציונלית

דף הבית >> ניוזלטר >> מדריך ארטישוק ירושלמי: האם ארטישוק ירושלמי מתאים לחולי סוכרת ובתזונה דלת פחמימות?

מדריך ארטישוק ירושלמי: האם ארטישוק ירושלמי מתאים לחולי סוכרת ובתזונה דלת פחמימות?

לקראת ראש השנה, ארטישוק ירושלמי מתפרץ לקדמת דוכני השוק.

בעבר, ארטישוק ירושלמי היה זמין למשך תקופה קצרה בשווקים, אבל היום הוא זמין למשך תקופות ארוכות יותר.

בקרב עדות מסוימות הוא נחשב מעדן וגם שפים הפכו אותו למזון מיוחד בתפריטי המסעדות שלהם בצורות בישול שונות ומעניינות.

לארטישוק ירושלמי יש סוד שטמון באחד המרכיבים העיקריים שיש בו והסוד הזה מסביר את ההשפעות הבריאותיות שלו ואת ההתאמה שלו שלתזונת סוכרתיים או תזונה דלת פחמימות.

מהו ארטישוק ירושלמי?

אמנם שמו ארטישוק ירושלמי (Helianthus tuberosa) אך אין לבלבל בינו לבין הארטישוק (Cynara scolymus) המוכר לכולנו. שני סוגי ארטישוק אלו שייכים לאותה משפחה בוטנית, משפחת המורכבים (Asteraceae).

אחד משמות הצמח ארטישוק ירושלמי הידועים בערבית הוא "בטטת אל קסביה" ובחלק מהשווקים זהו השם המקובל. באנגלית השם המקובל של ארטישוק ירושלמי הוא Jerusalem artichoke.

ארטישוק ירושלמי נקרא גם חמנית הפקעות והוא שייך לסוג חמנית ( Helianthus). תחת הסוג חמנית נמצא גם חמנית חד-שנתית (Helianthus annuus) המוכרת בשם חמנייה המספקת גרעיני חמנייה הנמכרים בצורת גרעיני חמניות הנפוצים המשמשים כפיצוחים.

למה ארטישוק ירושלמי מומלץ לחולי סוכרת?

ארטישוק ירושלמי הוא אחד המזונות המומלצים לצריכה אצל חולי סוכרת כתחליף בריא יותר במקום תפוחי אדמה.

אינולין שהוא סוג של סיב מסיס במים והוא מצוי בריכוז גבוה בפקעות ארטישוק ירושלמי.

אינולין עשוי להסביר, לפחות באופן חלקי, את השפעתו המיטיבה של ארטישוק ירושלמי במצבי סוכרת.

למה ארטישוק ירושלמי גורם להופעת כאבי בטן או נפיחות בטן?

אחת מתופעות הלוואי הידועות שמופיעות לאחר אכילת ארטישוק ירושלמי היא הופעת גזים ולעיתים גם נפיחות של הבטן.

הגזים והנפיחות בבטן מופיעים בגלל ריכוז גבוה של אינולין שמכיל ארטישוק ירושלמי.

אינולין הוא פחמימה מורכבת שאינה מפורקת על ידי אנזימי מערכת העיכול שלנו והוא נכלל בקטגורית סיבים מסיסי מים.

לאלו הסובלים קשות מגזים, מומלץ בסיום ארוחת המכילה ארטישוק ירושלמי, ללעוס ולבלוע זרעי קימל. אם אתם לא אוהבים זרעי קימל, אפשר להחליף אותם בזרעי שומר.

שאלות ותשובות על ארטישוק ירושלמי

האם ארטישוק ירושלמי מתאים עבור סוכרתיים?

כן, ארטישוק ירושלמי מתאים לשילוב בתזונה של סוכרתיים, בפרט אם הוא מחליף תפוח אדמה שנמצא בתפריט.

בהשוואת אינדקס גליקמי בין ארטישוק ירושלמי לבין תפוח אדמה, ארטישוק ירושלמי נמצא בדירוג טוב יותר לעומת תפוח אדמה.

האם ארטישוק ירושלמי יכול להתאים בתזונה או דיאטה דלת פחמימות?

כן, ארטישוק ירושלמי יכול להתאים בתפריט דל פחמימות.

בדומה למצבי סוכרת בו חולי סוכרת צריכים לווסת צריכת סוכרים ופחמימות, גם בקרב אלו שתזונתם דלת פחמימות, שילוב ארטישוק ירושלמי בתפריט יכול להחליף מקורות מזון עתירי פחמימות מורכבות כגון תפוחי אדמה, אורז או תירס.

ארטישוק ירושלמי יכול להתאים בדיאטה דלת פחמימות כי אינולין המצוי בו אינו מפורק על ידי אנזימי מערכת העיכול ולכן ההשפעה הגליקמית שלו נמוכה.

איך פותרים הופעת גזים לאחר אכילת ארטישוק ירושלמי?

פתרונות להפחתת גזים לאחר אכילת ארטישוק ירושלמי כוללים אכילת כמות מתונה ולא מרובה. ככל שנאכל כמות רבה יותר של ארטישוק ירושלמי, תגבר ההשפעה על מערכת העיכול ביצירת גזים או נפיחות בבטן.

פתרון נוסף הוא לעיסה או חליטה של צמחים או תבלינים מפחיתי גזים כגון זרעי שומר, זרעי קימל, זרעי אניס או זרעי הל.

שאלות ותשובות על אינולין

מהו אינולין?

אינולין הוא רב סוכר המורכב משרשרת של פרוקטוז והוא אינו מפורק על ידי אנזימי מערכת העיכול שלנו.

אינולין מפורק על ידי החיידקים הידידותיים במערכת העיכול שלנו והתוצרים שלהם תורמים לבריאות.

אינולין משויך לקבוצה שנקראת פרוקטנים והוא נכלל גם בקטגורית סיבים מסיסי מים.

האם אינולין הוא עמילן?

אינולין הוא לא עמילן.

גם אינולין וגם עמילן הם חומרי אגירה המצויים בצמחים, אבל יש הבדלים בין עמילן לבין אינולין.

גם עמילן וגם אינולין הם רבי סוכרים, אבל הם שונים במבנה השרשראות שלהם ובפירוק שלהם במעי.

עמילן הוא רב סוכר המורכב משרשרת של גלוקוז. לעומתו, אינולין הוא רב סוכר המורכב משרשרת של פרוקטוז.

עמילן, לרוב מפורק על ידי אנזימי מערכת העיכול. אינולין לעומתו, לא מפורק על ידי אנזימי מערכת העיכול.

אינולין עמילן
חומר אגירה מהצומח חומר אגירה מהצומח
רב סוכר רב סוכר
שרשרת של פרוקטוז שרשרת של גלוקוז
לא מפורק על ידי אנזימי מערכת העיכול, ולכן עובר פרוק על ידי חיידקי המעי הידידותיים מפורק על ידי אנזימי מערכת העיכול

סיכום על ארטישוק ירושלמי

ארטישוק ירושלמי נחשב מעדן בקרב עדות שונות ועולם הקולינריה המקצועית אימץ מזון זה ומשלב אותו באופני הכנה שונים לשמחת חך הסועדים.

אינולין, רב סוכר המצוי בארטישוק ירושלמי אינו מפורק על ידי אנזימי מערכת העיכול, כך שההשפעה הגליקמית שלו נמוכה. מסיבה זו ארטישוק ירושלמי יכול להתאים לחולי סוכרת או לכל מי שבוחר בתזונה דלת פחמימות.

ארטישוק ירושלמי נחשב מזון פונקציונלי בתזונת סוכרתיים ומשמש תחליף מצוין ומועדף על פני תפוח אדמה.

אפשר לומר כי אינולין הוא הסוד או אחד הסודות העיקריים של ארטישוק ירושלמי מבחינת פוטנציאל ההשפעות הבריאותיות שלו.

אמנם אכילה של ארטישוק ירושלמי גורמת להופעת גזים או נפתות של הבטן, אבל ניתן להפחית תופעות אלו על ידי אכילה לא מוגזמת שלו או שימוש בצמחים או תבלינים שיפחיתו את עוצמתן.


 
 
 



[Top]

תנאי שימוש דף הבית אודות תזונה פונקציונלית סיפורי מסע מאמרים מקצועיים כתבות צמחי מרפא מתכונים כתבו אלינו המרפאה - המרכז הטיפולי 
ניוזלטר תזונה פונקציונלית ונטורופתיה פורום מטפלים מקצועי דיאטת השעורה קורסים וסדנאות למטפלים ולקהל הרחב

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

© כל הזכויות שמורות functional-nutrition.co.il יוסי שבח ©
אין לעשות שימוש פומבי או מסחרי כלשהו בתכני האתר, כולל אך לא רק, העתקה, תקצור, שכפול, פרסום, הוצאה לאור, הכנסת שינויים, מכירה, הפצה או הצגה.
החומר המופיע באתר ניתן להורדה ולשימוש אישי בתנאי שישמרו זכויות היוצרים.

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

לייבסיטי - בניית אתרים