תזונה פונקציונלית - ארטישוק ירושלמי ובריאות: האם הוא מתאים לחולי סוכרת ובתזונה דלת פחמימות?
דף הבית >> מזונות פונקציונליים בריאים >> ירקות >> ארטישוק ירושלמי ובריאות: האם הוא מתאים לחולי סוכרת ובתזונה דלת פחמימות?

ארטישוק ירושלמי ובריאות: האם הוא מתאים לחולי סוכרת ובתזונה דלת פחמימות?

ארטישוק ירושלמי הוא בריא ומיוחד ויש לו סוד שטמון באחד המרכיבים העיקריים שיש בו. הסוד הזה מסביר את ההשפעות הבריאותיות שלו ואת ההתאמה שלו לתזונת סוכרתיים או תזונה דלת פחמימות.

לקראת ראש השנה, ארטישוק ירושלמי מתפרץ לקדמת דוכני השוק. בעבר, ארטישוק ירושלמי היה זמין למשך תקופה קצרה בשווקים, אבל היום הוא זמין למשך תקופות ארוכות יותר.

בקרב עדות מסוימות הוא נחשב מעדן וגם שפים הפכו אותו למזון מיוחד בתפריטי המסעדות שלהם בצורות בישול שונות ומעניינות.

מהו ארטישוק ירושלמי?

אמנם שמו ארטישוק ירושלמי (Helianthus tuberosa) אך אין לבלבל בינו לבין הארטישוק (Cynara scolymus) המוכר לכולנו. שני סוגי ארטישוק אלו שייכים לאותה משפחה בוטנית, משפחת המורכבים (Asteraceae).

אחד משמות הצמח ארטישוק ירושלמי הידועים בערבית הוא "בטטת אל קסביה" ובחלק מהשווקים זהו השם המקובל. באנגלית השם המקובל של ארטישוק ירושלמי הוא Jerusalem artichoke.

ארטישוק ירושלמי נקרא גם חמנית הפקעות והוא שייך לסוג חמנית ( Helianthus). תחת הסוג חמנית נמצא גם חמנית חד-שנתית (Helianthus annuus) המוכרת בשם חמנייה המספקת גרעיני חמנייה הנמכרים בצורת גרעיני חמניות הנפוצים המשמשים כפיצוחים.

הסוד של ארטישוק ירושלמי

אינולין וההשפעה הבריאותית שלו הוא הסוד של ארטישוק ירושלמי. אינולין הוא רב סוכר שאינו מפורק על ידי אנזימי מערכת העיכול והוא מצוי בריכוז גבוה בפקעות ארטישוק ירושלמי.

אינולין עשוי להסביר, לפחות באופן חלקי, את השפעתו המיטיבה של ארטישוק ירושלמי במצבים בהם יש צורך להגביל צריכת פחמימות.

למה ארטישוק ירושלמי גורם להופעת גזים, כאבי בטן או נפיחות בטן?

אחת מתופעות הלוואי הידועות שמופיעות לאחר אכילת ארטישוק ירושלמי היא הופעת גזים ולעיתים גם נפיחות של הבטן.

הגזים והנפיחות בבטן מופיעים בגלל ריכוז גבוה של אינולין שמכיל ארטישוק ירושלמי. מאחר ואינולין אינו מפורק על ידי אנזימי מערכת העיכול שלנו, אלא מפורק על ידי חיידקי המעי, נוצרים גזים בעקבות תהליך זה.

איך פותרים הופעת גזים לאחר אכילת ארטישוק ירושלמי?

פתרונות להפחתת גזים לאחר אכילת ארטישוק ירושלמי כוללים אכילת כמות מתונה ולא מרובה. ככל שאוכלים כמות רבה יותר של ארטישוק ירושלמי, גוברת ההשפעה על מערכת העיכול ביצירת גזים או נפיחות בבטן.

פתרון נוסף בסיום אכילת ארטישוק ירושלמי, הוא ללעוס ולבלוע תבלינים מפחיתי גזים כגון זרעי שומר, זרעי קימל, זרעי אניס או זרעי הל. אפשרות נוספת היא הכנת משקה המבוסס על תבלינים אלו.

האם ארטישוק ירושלמי מתאים עבור סוכרתיים?

כן, ארטישוק ירושלמי מתאים לשילוב בתזונה של סוכרתיים, בפרט אם הוא מחליף תפוח אדמה שנמצא בתפריט.

בהשוואת אינדקס גליקמי בין ארטישוק ירושלמי לבין תפוח אדמה, ארטישוק ירושלמי נמצא בדירוג טוב יותר לעומת תפוחי אדמה.

האם ארטישוק ירושלמי יכול להתאים בתזונה או דיאטה דלת פחמימות?

כן, ארטישוק ירושלמי יכול להתאים בתפריט דל פחמימות.

בדומה למצבי סוכרת בו חולי סוכרת צריכים לווסת צריכת סוכרים ופחמימות, גם בקרב אלו שתזונתם דלת פחמימות, שילוב ארטישוק ירושלמי בתפריט יכול להחליף מקורות מזון עתירי פחמימות מורכבות כגון תפוחי אדמה, אורז או תירס.

ארטישוק ירושלמי יכול להתאים בדיאטה דלת פחמימות כי אינולין המצוי בו אינו מפורק על ידי אנזימי מערכת העיכול ולכן ההשפעה הגליקמית שלו נמוכה.

סיכום

ארטישוק ירושלמי נחשב מעדן בקרב עדות שונות ועולם הקולינריה המקצועית אימץ מזון זה ומשלב אותו באופני הכנה שונים לשמחת חך הסועדים.

אינולין, רב סוכר המצוי בארטישוק ירושלמי אינו מפורק על ידי אנזימי מערכת העיכול, כך שההשפעה הגליקמית שלו נמוכה. מסיבה זו ארטישוק ירושלמי יכול להתאים לחולי סוכרת או לכל מי שבוחר בתזונה דלת פחמימות.

ארטישוק ירושלמי נחשב מזון פונקציונלי בתזונת סוכרתיים ומשמש תחליף מצוין ומועדף על פני תפוח אדמה.

אפשר לומר כי אינולין הוא הסוד או אחד הסודות העיקריים של ארטישוק ירושלמי מבחינת פוטנציאל ההשפעות הבריאותיות שלו.

אמנם אכילה של ארטישוק ירושלמי גורמת להופעת גזים או נפיחות של הבטן, אבל ניתן להפחית תופעות אלו על ידי אכילה לא מוגזמת שלו או שימוש בצמחים או תבלינים שיפחיתו את עוצמתן.





 

[Top]

המרכז לתזונה פונקציונלית פועל משנת 1993.

האתר מרכז ידע חשוב בתחומי תזונה נכונה, בריאה, מאוזנת ומבוססת מדע ומסורת, לרבות תזונה פונקציונלית, מזון פונקציונלי, דיאטה, מתכונים בריאים, תוספי תזונה, צמחי מרפא ותבלין.

התלמידים שלנו מתייחסים לאתר כסוג של אנציקלופדיה תזונתית וכמקור לקבלת תשובות מהימנות המבוססות על ניסיון רב שנים, לשאלות בנושאי תזונה.

אנחנו מזמינים אתכם להצטרף לקהילת החברים שלנו, ולקבל במתנה הרצאות מעשירות. ההרצאות מתקיימות אונליין ומיועדות לקהל הרחב ולקהל המקצועי, בהתאמה.

המרכז לתזונה פונקציונלית

לשליחת הודעה בווטסאפ:
 



תנאי שימוש
 תקנון דיוור מפת אתר

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

© כל הזכויות שמורות functional-nutrition.co.il יוסי וענת שבח ©
אין לעשות שימוש פומבי או מסחרי כלשהו בתכני האתר, כולל אך לא רק, העתקה, תקצור, שכפול, פרסום, הוצאה לאור, הכנסת שינויים, מכירה, הפצה או הצגה.
החומר המופיע באתר ניתן להורדה ולשימוש אישי בתנאי שישמרו זכויות היוצרים.

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape