תזונה פונקציונלית - קנולה או לא קנולה?

Functional-Nutrition.co.il

המרכז הישראלי לתזונה פונקציונלית ונטורופתיה


                 


 







אכניצאה פורחת בגן הטיפולי

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

אכניצאה ואשולציה בגן המרכז לתזונה פונקציונלית

דף הבית >> תזונה פונקציונלית >> כתבות >> קנולה או לא קנולה?
 
Bookmark and Share

קנולה או לא קנולה (canola)?

מאת: ד"ר יוסי שבח Ph.D, R.Na, נטורופת מומחה בתזונה פונקציונלית ובצמחי מרפא

בתקופה האחרונה קיבלתי פניות רבות בנוגע לשמן קנולה ונתבקשתי להסביר אם אכן השמועות לגבי שמן קנולה נכונות או שגויות - האם שמן קנולה רעיל? האם להמשיך להשתמש בשמן או להפסיק?

להלן מידע הבהרה על שמן קנולה:

מקור שמן קנולה ומקור שמו

שמן קנולה מופק מזרעי הצמח כרוב הנפוס (Brassica napus) השייך למשפחת המצליבים. השם קנולה ניתן לו בקנדה בגלל שמו באנגלית rapeseed ומשמעותו השלילית. המילה rape מקורה במילה הלטינית rapum שפירושה לפת (לפת גם היא שייכת למשפחת המצליבים).

השם קנולה (Canola) הוא למעשה ראשי תיבות של Canadian oil low acid. מיעוט חומצה (low acid) קשור לעובדה כי זרעי כרוב הנפוס הגדלים בר, מכילים חומצת שומן חד-בלתי-רוויה רעילה שנקראת חומצה ארוסית (erucic acid).

חומצה ארוסית אינה מצויה בזרעי כרוב הנפוס המתורבתים, מהם מכינים את שמן הקנולה

הרכב שמן קנולה (canola oil)

שמן קנולה מכיל 60% חומצות שומן חד-בלתי-רווי, 20% חומצה לינולאית (אומגה 6) ו – 9% חומצה אלפא-לינולנית (אומגה 3).

שמן קנולה מכיל ריכוז גבוה של פיטוסטרולים ( 657 מ"ג / 100 גר') וויטמין E (17 מ"ג / 100 גר' בקירוב).

בשמן קנולה מצוי רכיב שנקרא קנולול (canolol) שהציג פעילות נוגדת חמצון ונוגדת מוטגניות.

לסיכום, שמן קנולה - כן או לא?

שמן קנולה המשווק אינו רעיל ומכיל ריכוז גבוה של חומצות שומן חד בלתי רוויות הנחשבות בעלות השפעה בריאותית. בנוסף לכך, מכיל שמן קנולה ריכוז גבוה של פיטוסטרולים ורכיבים בריאותיים נוספים.

לאלו העושים שימוש בשמן קנולה, מומלץ שימוש בשמן קנולה מכבישה קרה בלבד.

לעומת זאת, לא מומלץ להשתמש בשמן קנולה מזוכך.

מה עדיף, שמן זית או שמן קנולה ?

למרות תכונות שמן הקנולה שהוזכרו לעיל, אני מעדיף להמליץ על שימוש בלעדי בשמן זית כתית מעולה, בפרט בבישול, לאור העובדה כי שמן קנולה מכיל ריכוז גבוה יותר של חומצות שומן רב-בלתי-רוויות (29% בשמן קנולה לעומת 10.5% בשמן זית) הרגישות יותר לחמצון.

בהשוואה שנעשתה בין שמן זית לשמן קנולה בטיגון עמוק, נמצא כי שמן זית עמיד יותר לנזקים בצורת שימוש זו.

עלות שמן קנולה מכבישה קרה הנמכר בשווקים, נמוכה באופן משמעותי משמן זית כתית מעולה או מכל שמן אחר המופק בכבישה קרה. נקודה זו מעלה שאלה לא פתורה. יכול להיות שעלות ההפקה לרבות תהליכי הגידול, כמות התנובה המתקבלת, האיסוף וכו', מאפשרים עלות נמוכה לצרכן?

לקריאה נרחבת על
שמן זית , לחצו כאן.


+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...

Go Back  Print  Send Page
+ שלח משוב
 
 


 



[Top]

תנאי שימוש דף הבית אודות תזונה פונקציונלית סיפורי מסע מאמרים מקצועיים כתבות צמחי מרפא מתכונים כתבו אלינו המרפאה - המרכז הטיפולי 
ניוזלטר תזונה פונקציונלית ונטורופתיה פורום מטפלים מקצועי דיאטת השעורה קורסים וסדנאות למטפלים ולקהל הרחב

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

© כל הזכויות שמורות functional-nutrition.co.il יוסי שבח ©
אין לעשות שימוש פומבי או מסחרי כלשהו בתכני האתר, כולל אך לא רק, העתקה, תקצור, שכפול, פרסום, הוצאה לאור, הכנסת שינויים, מכירה, הפצה או הצגה.
החומר המופיע באתר ניתן להורדה ולשימוש אישי בתנאי שישמרו זכויות היוצרים.

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

לייבסיטי - בניית אתרים