תזונה פונקציונלית - כשאפקט העדר דוהר בשביל החלב - חלק ב'

Functional-Nutrition.co.il

המרכז הישראלי לתזונה פונקציונלית ונטורופתיה


                 


 







אכניצאה פורחת בגן הטיפולי

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

אכניצאה ואשולציה בגן המרכז לתזונה פונקציונלית

דף הבית >> תזונה פונקציונלית >> מאמרים מקצועיים ומחקרים >> כשאפקט העדר דוהר בשביל החלב - חלק ב'

כשאפקט העדר דוהר בשביל החלב

שלוש מנות חלב ביום: המלצה מבוססת ראיה?

מאת: ד"ר יוסי שבח PhD, RNa, MIHA נטורופת והרבליסט, מומחה בתזונה פונקציונלית

חלב ומוצריו, סידן ובריאות העצם

עודפי חלבון, ובפרט מן החי, כגון מוצרי חלב, מגבירים איבוד סידן בשתן.
בחלבון מן החי ריכוז חומצות אמינו מכילות גופרית גבוה. חילוף החומרים של חומצות אמינו אלו יוצר חמצת מטבולית מתונה. חמצת מטבולית זו מנוטרלת על ידי סידן המופרש מן העצמות. בסופו של דבר, ניצול מוגבר זה של סידן יפגע בעצמות.

הדעה הרווחת כי צריכת מזונות עתירי זרחן פוגעת במשק הסידן בגוף, אינה מבוססת דיה. הזרחן משפיע בשני אופנים. מחד מגביר הפרשת סידן בצואה ומאידך מפחית את הפרשת הסידן בשתן. כלומר, נשמר איזון במשק הסידן. עם זאת, ריכוז גבוה מאוד של זרחן העולה על פי שלושה מריכוז הסידן עלול לפגוע במשק הסידן.

זרעי פשתה הם דוגמה למזון עתיר בזרחן, שגורם לחלק מהצמחונים והטבעונים להימנע מצריכתם מחשש לפגיעה במשק הסידן ובבריאות העצם. אולם, כמות הזרחן היא פי 2.5 מכמות הסידן, כך שאינה עוברת את היחס הגבולי הרצוי (זרחן: 642 מ"ג, סידן: 255 מ"ג). בכל אופן, יש לזכור שבסופו של דבר החישוב הכללי צריך להתייחס להרכב התפריט במלואו ולא רק לפריט מזון מבודד.

מחקרים אפידמיולוגים מראים כי מוצרי חלב אינם מגנים מפני שברים. ידוע כי שכיחות השברים נמוכה מאוד בקרב אוכלוסיות הצורכות סידן בכמות מועטה.

בחלקים מסוימים באזור הים תיכוני נראתה עליה של יותר מ 50% בשכיחות שברים של עצם הירך בין 1977-1987. מקשרים עליה זו להגברת בצריכת חלב ומוצריו שהחלה באופן הדרגתי באזור זה מתחילת שנות ה- 60 והוכפלה עד 1990.

 

הסיכונים בצריכה מרובה של מוצרי חלב

צריכה מרובה של מוצרי חלב מהווה גורם סיכון לפגיעה בריאותית הקשורה להמצאות הורמונים, שומן רווי, נתרן, סוכר ועוד.

מקבץ עדויות מחקריות:

צריכת חלב ומוצריו בכמות המקובלת במדינות המערב מעלה את הסיכון לסרטן ערמונית, שחלה ושד, למחלות אוטואימוניות כמו סוכרת סוג 1 וטרשת נפוצה, לדלקות אוזניים ולאלרגיות בילדים.

נמצא קשר בין צריכת חלב להתהוות אקנה או להחמרת אקנה קיים.

האקדמיה האמריקאית של רופאי הילדים הזהירה מפני חשיפה מוקדמת לחלב בתפריט, מאחר ונמצא קשר לסוכרת מסוג 1 בקרב ילדים.

תכולת הקלוריות, השומן ובפרט השומן הרווי והכולסטרול המצויים בחלב ומוצריו מגבירים את הסיכון להשמנה, מחלות לב וסוכרת סוג 2.

מוצרי חלב אינם מסייעים לירידה במשקל, למרות הטענות המושמעות.

מזון מהצומח ושמירה על בריאות העצם

ספיגת הסידן מקטניות וממרבית הירקות הירוקים העליים, טובה יותר מזו של החלב.

פירות וירקות מסייעים לשמירה על צפיפות מינרלית נאותה בעצם. תרכובות בסיסיות המצויות בפירות ובירקות כגון אשלגן וחומצות אורגניות, אחראיים להשפעה זו. לעומת זאת, מזונות שמקורם בחי יוצרים חומציות עקב זרחן וגופרית המצויים בהם.

ירקות ופירות מגנים מפני איבוד עצם בנשים בגיל המעבר. השפעה זו מקושרת לרכיבים המצויים בהם כמו אשלגן, מגנזיום, ויטמין C וויטמין K, המשפיעים לטובה על מבנה העצם ועל משק הסידן.

ירקות כגון כרוב, ברוקולי, כרוב עלים, עלי לפת ועלי חרדל,  השייכים למשפחת המצליבים, מכילים סידן עם זמינות ביולוגית השווה לזו של מוצרי חלב.

ישנה טענה כי מזון צמחי מכיל מעט סידן ולכן יש צורך לצרוך כמויות גדולות של ירקות לאספקה נאותה של סידן. אדרבא, צריכה נדיבה של ירקות תספק בנוסף לסידן מגוון רכיבים כמו סיבים, ויטמינים, מינרלים ופיטוכימיקלים, המקדמים בריאות.

צריכת חלבון סויה בקרב בני אדם הובילה להפרשה נמוכה יותר של סידן בשתן בהשוואה לחלבון מהחי, לרבות חלבון מי גבינה.

ספיגת הסידן מפולי סויה ומוצרי סויה שוות ערך לזו של סידן מחלב.

חומצה פיטית מצוייה בדגנים וידועה כמעכבת ספיגת סידן. חשוב לציין שעיכוב זה מתרחש כשצורכים סובין חיטה מבודד, ולא כשאוכלים את החיטה השלמה או את הקמח המלא. בנוסף לכך, בתהליך הכנת הלחם, האנזים פיטאז המצוי בשמרים מנטרל את ההשפעה השלילים של החומצה הפיטית, על ספיגת הסידן.

 
המאמר מבוסס על הספר: 'נפלאות התזונה הפונקציונלית',
מאת: ד"ר יוסי שבח
לפרטים נוספים - לחצו כאן

להקדים תזונה לתרופה:
אוסטאופורוזיס ובריאות העצם!

סדרת מאמרים זו תסקור את המידע המדעי העדכני הנוגע לצריכת חלב בהתייחס לבריאות העצם ולבריאות בכלל, ותדון בחלופות שמקורן בעולם הצומח, לרבות מידע נוסף על אוסטיאופורוזיס ושמירה על בריאות העצם.

סדרת מאמרים זו מהווה פתיח לכנס 'להקדים תזונה לתרופה' 2013 שיעסוק בנושא 'אוסטיאופורוזיס ובריאות העצם'.

בכנס יוצג מידע נוסף ומחדש בתחום התזונה הפונקציונלית לתמיכה בבריאות העצם ויתבסס על מידע מבוסס מדע שייוצג על ידי הרפואה הנטורופתית, בשילוב מידע מרפואות מסורתיות כמו רפואה סינית ורפואה הודית, לרבות רשמים אתנו-קולינריים מתרבויות מסורתיות שונות.


ישנה חשיבות רבה לשמור על בריאות העצם בכל שלב בחיים. החל מגיל צעיר, לאורח החיים יש השפעות והשלכות על בריאות העצם.

נושא הכנס הינו דוגמא מצוינת למשמעות המושג  'להקדים תזונה לתרופה'.

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
 
 


 



[Top]

תנאי שימוש דף הבית אודות תזונה פונקציונלית סיפורי מסע מאמרים מקצועיים כתבות צמחי מרפא מתכונים כתבו אלינו המרפאה - המרכז הטיפולי 
ניוזלטר תזונה פונקציונלית ונטורופתיה פורום מטפלים מקצועי דיאטת השעורה קורסים וסדנאות למטפלים ולקהל הרחב

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

© כל הזכויות שמורות functional-nutrition.co.il יוסי שבח ©
אין לעשות שימוש פומבי או מסחרי כלשהו בתכני האתר, כולל אך לא רק, העתקה, תקצור, שכפול, פרסום, הוצאה לאור, הכנסת שינויים, מכירה, הפצה או הצגה.
החומר המופיע באתר ניתן להורדה ולשימוש אישי בתנאי שישמרו זכויות היוצרים.

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

לייבסיטי - בניית אתרים