תזונה פונקציונלית - תסמונת הליקוט הכרוני של צמחי בר למאכל

Functional-Nutrition.co.il

המרכז הישראלי לתזונה פונקציונלית ונטורופתיה


                 


 







אכניצאה פורחת בגן הטיפולי

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

אכניצאה ואשולציה בגן המרכז לתזונה פונקציונלית

דף הבית >> תזונה פונקציונלית >> כתבות >> תסמונת הליקוט הכרוני של צמחי בר למאכל
 

"תסמונת הליקוט הכרוני" - ליקוט צמחי בר למאכל - "חטיף קטיף"

מאת: ד"ר יוסי שבח Ph.D, R.Na, נטורופת מומחה בתזונה פונקציונלית ובצמחי מרפא

המהפכה החקלאית הראשונה והעיקרית החלה לפני כ – 12,000 שנה, עד אז ניזון האדם בדרכי ליקוט, ציד ודיג. גם בימינו מצויים שבטים החיים בדרך זו, שריד לתקופה שלפני המהפכה. בני האדם החיים בשבטים אלו יודעים לנצל באופן מקסימלי את הצמחייה המקומית לצרכי הזנה.

ארצנו הקטנטונת נתברכה בצמחיית בר עשירה המשמשת למאכל ומרפא, ובעלת הרכב ותכונות המגדירות אותה בקטגוריית המזון הפונקציונלי. חלק מצמחייה זו גדלה באופן טבעי בארץ בעוד חלק ממנה היגר ממקומות שונים בעולם. בכתבה זו מוזכרים מספר צמחים מוכרים וקלים לזיהוי הנפוצים כמעט בכל מקום בארץ (בעיר ובכפר). צמחים אלו ניתן ללקט ולשלב בתפריט היומי והם יכולים לשמש כמזון טרי ורענן הנאכל קרוב לשעת הקטיף ומשמר אחוז ניכר ממרכיביו. כמו כן צמחים אלו גדלים בר ולא טופלו בחומרי הדברה או דשנים. חשוב להקפיד כי הצמחים הנלקטים לא יהיו קרובים לכביש או למקור מזהם אחר. שלושת הצמחים הראשונים חמציץ, חלמית וסרפד זמינים לליקוט באמצע החורף ובאביב ואילו הצמח הרביעי רגלת הגינה מצוי יותר בתקופת הקיץ.

חמציץ

הודות לתכולת נוגדי החמצון שבו, מהווה החמציץ מזון פונקציונלי. החמציץ זכור לטוב עוד מתקופת ילדותי, בה כל ילד וילדה זיהו את הצמח ונשנשו אותו כחטיף חמצמץ בדרך מבית הספר אל הבית. מאחר וצמח זה מכיל ריכוז גבוה של אוקסלאטים, מומלץ להימנע מאכילה מרובה שלו. כמו כן, אלו הסובלים מאבנים בדרכי השתן או ממחלת כליות, מנועים מאכילת החמציץ.

אופן השימוש
  • לקצוץ את גבעולי החמציץ ולהוסיף לסלט כתחליף לימון.
  • ללעוס ולמצוץ את גבעולי החמציץ כחטיף.

חלמית / ח'וביזה

החלמית מוכרת בשמה הערבי ח'וביזה ומשמשת כמזון פונקציונלי הודות לנוגדי חמצון ולסיבים מסיסים המצויים בה.

אופן השימוש
  • מהעלים הגדולים ניתן להכין ממולאים בדומה לעלי גפן.
  • את העלים הקטנים ניתן לשלב כירק לסלט.
  • לפירות החלמית ניתן להוסיף שקדים או אגוזים גרוסים, רימון מפורר ולאכול בהנאה. קטיף פירות החלמית והכנת סלט זה מומלצת כחוויה משפחתית, בפרט לילדים.
  • את הפרחים ניתן להוסיף לסוגי סלט שונים.
  • מתכון תבשיל חלמית: טגנו בצל בשמן זית, הוסיפו עלי חלמית (עדיפות לעלים קטנים ורכים) קצוצים או שלמים, תבלו ברוטב סויה או מלח, שום, פלפל שחור לפי הטעם. הוסיפו מיץ לימון בנדיבות לקבלת טעם חמצמץ, מעט מים ובשלו מספר דקות. תבשיל זה מומלץ לאכילה לצד תבשיל תבואות כדוגמת אורז.

סרפד

הסרפד מכיל נוגדי חמצון ומשמש כאחד המזונות הפונקציונליים הפופולאריים ברפואה הטבעית, לטיפול באנמיה עקב מחסור בברזל. את עלי הסרפד מומלץ לקטוף בזהירות או בעזרת כפפות כהגנה מפני שערותיו העוקצניות. שטיפת העלים מרחיקה שערות אלו.

אופן השימוש
  • יכול לשמש כירק להכנת קציצות ופשטידות.
  • ניתן להכין חביתת ירק המבוססת על עלי סרפד ובצל ירוק, עם תיבול של עלי אורגנו או אזוב (זעתר) טריים או מיובשים.

רגלת הגינה

רגלת הגינה מכילה נוגדי חמצון, סיבים מסיסים וריכוז יחסית גבוה של חומצת שומן אלפא לינולנית (אומגה 3). כמזון פונקציונלי, אחד השימושים הנפוצים ברגלת הגינה, הוא טיפול בעצירות.

אופן השימוש
  • שימוש מעולה כרכיב בסלט ירקות עשיר.
  • לקצוץ את רגלת הגינה, להוסיף לימון בנדיבות ולאכול בהנאה. ניתן לתבל באגוזים ושקדים גרוסים.
  • צרכני מוצרי חלב יכולים להוסיף למוצרים כגון לבנה או יוגורט, רגלת גינה קצוצה דק (אפשר להוסיף בצל ירוק ו/או קצח) ולאכול בתוספת לחם ושאר ירקות.

לקט עובדות מחקריות על אכילת צמחי בר

  • אכילת צמחי בר באופן קבוע בקרב אוכלוסיה כפרית ים תיכונית, מקושרת כאחד הגורמים להזדקנות טובה יותר בקרב אוכלוסיה זו.
  • אחד ההסברים להשפעת התזונה הים תיכונית על הבריאות, נובע מהתכולה הגבוהה של נוגדי החמצון (פלבנואידים) בתזונה זו.
  • תכולת הרכיבים ברוב צמחי הבר, גדולה מזו המצויה בצמחים המתורבתים.

סיכום

הצמחים המוזכרים בכתבה גדלים כמעט בכל פינה, בגינות פרטיות ובבניינים משותפים וכמובן באזורים כפריים. למרות השימוש בצמחים אלו כמזונות פונקציונליים, רבים מתייחסים לצמחים אלו כעשבים שוטים וטורדניים והנטייה הרווחת היא סילוקם בדרכים שונות. חווית הליקוט, בפרט אם נעשית בחיק הטבע מקנה ערך מוסף של הנאה תוך שילוב איכויות קולינריות מעניינות ומקדמות בריאות. בנוסף לארבעת הצמחים המוזכרים, מצויים צמחים נוספים המתאימים למאכל ומשמשים כמזונות פונקציונליים, אך קשה יותר לזהותם והם נפוצים פחות (אכתוב עליהם בכתבות נוספות).

בעלי אתרים המעוניינים לקשר לדף זה מוזמנים להשתמש בטקסט מומלץ לקישור כדלקמן:
"ליקוט ואכילת צמחי בר, ושפעתם הבריאותית"
 
© כל הזכויות שמורות ליוסי שבח ולאתר functional-nutrition.co.il ©

Go Back  Print  Send Page
 
 


 



[Top]

תנאי שימוש דף הבית אודות תזונה פונקציונלית סיפורי מסע מאמרים מקצועיים כתבות צמחי מרפא מתכונים כתבו אלינו המרפאה - המרכז הטיפולי 
ניוזלטר תזונה פונקציונלית ונטורופתיה פורום מטפלים מקצועי דיאטת השעורה קורסים וסדנאות למטפלים ולקהל הרחב

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

© כל הזכויות שמורות functional-nutrition.co.il יוסי שבח ©
אין לעשות שימוש פומבי או מסחרי כלשהו בתכני האתר, כולל אך לא רק, העתקה, תקצור, שכפול, פרסום, הוצאה לאור, הכנסת שינויים, מכירה, הפצה או הצגה.
החומר המופיע באתר ניתן להורדה ולשימוש אישי בתנאי שישמרו זכויות היוצרים.

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

לייבסיטי - בניית אתרים