תזונה פונקציונלית - פרובנס: מה אכלו שם בתקופות קדומות ומה אוכלים שם היום
דף הבית >> תזונה פונקציונלית >> תזונה מסורתית >> פרובנס: מה אכלו שם בתקופות קדומות ומה אוכלים שם היום

פרובנס: מה אכלו שם בתקופות קדומות ומה אוכלים שם היום

לפני כ – 10000 שנה תקופת המהפכה החקלאית, אזור פרובנאס היה לאחד המקומות בהן החלה ההתיישבות הראשונה של קבוצות באזורי קבע.
היה זה ראשיתו של תהליך מעבר מתרבות ציד וליקוט בלעדי, למערכת המתבססת על ביות וגידול חיות משק, לרבות ציד וליקוט.

על פי הממצאים נראה כי תהליך הביות החל בצאן ולאחר מכן בקר וחיות משק אחרות ששימשו כמקור לחלב ניגר ולהכנת גבינה, לרבות אכילת בשרם.
במהלך הזמן החלו המתיישבים להתייעל ולייצר כלים כגון מכתש ועלי לגריסת תבואות וקטניות למעין קמח גס להכנת תבשילים.

בימינו, אזור הפרובאנס עודנו משמר את תרבות האיכר בשילוב ציד וליקוט.
תקופת הסתיו היא התקופה בה יושבי פרובאנס הכפריים מנצלים את משאבי הטבע העונתיים הכוללים ליקוט פטריות, מגוון עלי צמחים צעירים וציד חיות בר באזורים המיוערים.

הפרדוקס הצרפתי

במחצית השנייה של חודש אוקטובר האחרון ענת ואני טיילנו וחקרנו ברחבי פרובאנס, התגוררנו בבתי המקומיים בנחלות ובאחוזות וספגנו מהתרבות המקומית.

ביקור בצרפת ממחיש בצורה ברורה את הפרדוקס הצרפתי. בדרום צרפת בכפרים ובעיירות בהם עדיין מצויים מוטיבים מסורתיים כגון ליקוט צמחים, פטריות, גידול חיות משק וגינת ירק, גם שם באגטים וקרואסונים מקמח לבן נאכלים על בסיס יומי, לרבות גבינות שמנות וסוגי בשר ונקניקים שונים, ובכל זאת, הפרדוקס הצרפתי חי ובועט.

עם כל זאת, נראה כי כמות המזון הנאכלת בקרב הצרפתים קטנה מהכמות המקובלת במדינות אחרות כגון ארה"ב וישראל. אכילת כמות מזון צנועה, משחקת תפקיד חשוב בשמירה על הבריאות.

במהלך השהות בפרובאנס, מרבית הימים היו אביביים ונעימים, למעט שני הימים האחרונים לשהותנו שהיו גשומים וקרים מאוד. עם זאת גם ליומיים האחרונים היה את הקסם שלהם כדוגמת ניחוח משכר של  עצי הסקה בוערים שהופץ לכל עבר מהבתים הכפריים. התחושה הייתה כאילו חיכו עם שעון עצר לירידת הטמפרטורה ומיד בהגיע הזמן, נכנס האזור למתכונת חורף ולשעון חורף.

הנסיעה לדרום צרפת הייתה מרתקת וכללה איסוף מידע חשוב, מעניין ומלמד כהכנה לכנס 'להקדים תזונה לתרופה' 2013 שיתקיים בתאריך 11.10.13.
המידע שאספנו לא נוגע רק למחלות לב וכלי דם, אלא גם לתחום בריאותי אחר, נפוץ גם הוא בתרבות המערבית, אך בצרפת שכיחותו נמוכה יותר.

במהלך הביקור צילמנו סרטוני וידאו בהם הצגתי מזונות פונקציונליים וצמחי מרפא המצויים בדרום צרפת. קישור לסרטונים נשלח אליכם בניוזלטר 'תזונה פונקציונלית' הקרוב.

חלק ממזונות וצמחים אלו הזכרתי בהרצאות שלי במסגרת כנס 'להקדים תזונה לתרופה' 2012. המפגש הספונטני עם מזונות וצמחים אלו היה מרתק וניצלתי זאת גם לסיכום המידע עליהם וגם כהזדמנות לראות אותם כפי שהם גדלים באופן טבעי.

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...




 

[Top]

המרכז לתזונה פונקציונלית פועל משנת 1993.

האתר מרכז ידע חשוב בתחומי תזונה נכונה, בריאה, מאוזנת ומבוססת מדע ומסורת, לרבות תזונה פונקציונלית, מזון פונקציונלי, דיאטה, מתכונים בריאים, תוספי תזונה, צמחי מרפא ותבלין.

התלמידים שלנו מתייחסים לאתר כסוג של אנציקלופדיה תזונתית וכמקור לקבלת תשובות מהימנות המבוססות על ניסיון רב שנים, לשאלות בנושאי תזונה.

אנחנו מזמינים אתכם להצטרף לקהילת החברים שלנו, ולקבל במתנה הרצאות מעשירות. ההרצאות מתקיימות אונליין ומיועדות לקהל הרחב ולקהל המקצועי, בהתאמה.

המרכז לתזונה פונקציונלית

לשליחת הודעה בווטסאפ:
 



תנאי שימוש
 תקנון דיוור מפת אתר

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

© כל הזכויות שמורות functional-nutrition.co.il יוסי וענת שבח ©
אין לעשות שימוש פומבי או מסחרי כלשהו בתכני האתר, כולל אך לא רק, העתקה, תקצור, שכפול, פרסום, הוצאה לאור, הכנסת שינויים, מכירה, הפצה או הצגה.
החומר המופיע באתר ניתן להורדה ולשימוש אישי בתנאי שישמרו זכויות היוצרים.

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape