תזונה פונקציונלית: קפה תימני ותה הודי - משקאות ממריצים עם יתרונות בריאותיים
דף הבית >> מזונות פונקציונליים בריאים >> משקאות >> מדריך קפה תימני ותה הודי - משקאות ממריצים עם יתרונות בריאותיים

מדריך קפה תימני ותה הודי - משקאות ממריצים עם יתרונות בריאותיים

המדריך הזה ממוקד בשני משקאות מסורתיים, קפה תימני המכונה גם קפה לבן, לרבות תה הודי שמוכר גם בשם צ'אי הודי.

במדריך המקיף הזה ריכזנו כל כך הרבה דברים חשובים, מעניינים וגם מחדשים שכדאי לדעת על קפה ועל תה ובפרט על קפה תימני לבן ועל תה הודי מסורתיים.
המחשבה לכתוב מדריך המשלב גם קפה תימני וגם תה הודי נובעת מסיבות שונות.

סיבה ראשונה היא הדמיון בין קפה לבין תה, מבחינת הרכב חומרים פעילים המצויים בשניהם.

סיבה שניה היא המכנה המשותף מבחינת ההשפעות הפיזיולוגיות שלהם על גוף האדם.

סיבה שלישית היא העובדה שגם קפה וגם תה הם בין המשקאות הנצרכים ביותר על ידי אוכלוסיית העולם.

סיבה רביעית היא העובדה שבקרב רבים, משקאות מסורתיים נתפשים כמובנים מאליהם, בעוד ויש בהם הרבה חוכמה והיגיון בריאותי שבימינו כבר הוכחו מבחינה מדעית. קפה תימני וגם תה הודי הם דוגמה מייצגת למשקאות מסורתיים שמציעים יותר מהמובן מאליו...

סיבה חמישית היא הטקסיות המסורתית המשותפת לשניהם כדוגמת טקסי הכנת קפה מסורתיים בתרבויות שונות ברחבי העולם.
בין הטקסים שכוללים תהליך שלם אפשר למנות את טקס הכנת הקפה האתיופי המסורתי שנקרא 'בונה' (buna) או את טקס הכנת התה הירוק היפני כנהוג במסורת יפן.
קיימים טקסים נוספים מתרבויות שונות להכנת תה או קפה מסורתיים כמו הכנת קפה תימני, צ'אי הודי, תה אנגלי, קפה ערבי, קפה בדואי או תה בדואי ואחרים.

תקציר

קפה שחור ותה שחור הם משקאות ממריצים פופולאריים בתרבות המערב והם נצרכים בכמויות גבוהות להמרצה, להנאה וכחלק מנוהג תרבותי חברתי, בבתי קפה, בבית ובעבודה. צריכה מתונה של משקאות אלו עשויה להיטיב, בפרט הודות לשתייה הטקסית בחברה ולהשפעה הבריאותית של מפגש חברתי. יחד עם זאת, צריכה מוגברת יכולה להיות בעלת השפעות שליליות, כמו המרצת הפעילות של מערכת העצבים המרכזית, הגברת מתח ולחץ (על השפעותיו השונות) ופגיעה בספיגה של מינרלים חיוניים.

תה יכול להפריע לספיגת מינרלים.

קפה יכול להגביר משמעותית מתח ולחץ, והוא גם חשוד כגורם מסרטן (בגלל תכולת אקרילאמיד - חומר שנוצר בתהליך הקלייה).

במאמר זה אציע משקאות חלופיים, המבוססים על קפה ותה ממקור אתני, כולל קפה תימני ותה ירוק במתכונת הודית. משקאות אלו גם הם ממריצים, אם כי במידה פחותה, כדוגמת הקפה התימני. המשקאות מתובלים בתבלינים בעלי ערך בריאותי רב.

למרות הקושי שלנו להימנע לגמרי משתיית קפה ותה שחור, מטעמים חברתיים והרגל החיך, מן הראוי לעודד צריכת משקאות חלופיים כדוגמת אלו שיוזכרו בהמשך, ולו באופן חלקי, או לפחות לתבל את הקפה והתה בתבלינים מסורתיים, כדי לשפר את השפעתם על הבריאות.

צרכני תה כבדים עשויים לצאת נשכרים, אם יוסיפו לתה נוזל חלבוני כדוגמת משקה סויה, למניעת ההשפעה השלילית של הטאנינים המצויים בתה.

הקדמה

צמחים שונים, בתרבויות שונות, משמשים להכנת משקאות שממריצים את מערכת העצבים המרכזית. השימוש במשקאות ממריצים נועד מקדמת דנא להפגת עייפות ולחידוד הריכוז והמחשבה.

המשקאות הממריצים הנפוצים, בפרט בעולם המערבי, הם קפה ותה שחור. אסכולות רבות בתחומי הרפואה הטבעית ממליצות על הימנעות או צמצום בצריכתם, בטענה שהם ממריצים את פעילות מערכת העצבים המרכזית ולמעשה מקדמים מתח ולחץ, הקיים גם כך בעולם המערבי, על כל השלכותיו. כמו כן מיוחסת למשקאות אלו פגיעה בספיגת מינרלים חיוניים, כגון ברזל וסידן.

מאמר זה דן בקפה ובתה מזווית של שימוש מסורתי, תוך שילוב מחקר מדעי וחוויה אישית אותנטית.

במאמר אתייחס להשפעתם הממריצה של קפה ותה, ואבחן חלק מיתרונות הקפה התימני והתה ההודי, בהשוואה לקפה שחור ולתה שחור.

קפה שחור

קפה שחור מיוצר ע"י קלייה של פולי קפה בחום גבוה ולזמן ממושך, עד כדי השחמתם ושריפתם בדרגות שונות. קלייה-שריפה זו היא המקנה לקפה השחור את הארומה והטעם האופייניים, אך היא גם בעלת היבט בריאותי: במהלכה נוצר חומר החשוד כמסרטן, שנקרא אקרילאמיד (acrylamide). על אקרילמיד ארחיב בהמשך המאמר.

קפה נמס

כל הכתוב במאמר זה על קפה שחור, נוגע גם לקפה נמס.

קפה שחור הוא אבקה טחונה (pulvis) של פולי הקפה, הכוללת את סך מרכיביו, כולל הסיבים הבלתי מסיסים. קפה נמס הוא תמצית יבשה (dry extract) של פולי הקפה, הכוללת את סך מרכיביו, למעט הסיבים הבלתי מסיסים. לכן, במשקה קפה שחור האבקה נשארת כמשקע בתחתית הכוס, ואילו במשקה קפה נמס, האבקה מתמוססת בנוזל באופן מוחלט.

גם קפה נמס מכיל אקרילאמיד.

קפה תימני

יוצאי תימן שותים משקה ממריץ הנקרא 'קפה תימני' ויש הנוהגים לכנותו 'קפה לבן'. צבעו הבהיר מתקבל בתהליך קלייה קצר, שבו מיובשים פולי הקפה עד לדרגה המאפשרת את טחינתם (ללא הייבוש פולי הקפה "צמיגים" וטחינתם בעייתית). הקלייה הקצרה משנה את צבעם המקורי של פולי הקפה אך אינה שורפת אותם. קפה לבן הוא חסר טעם וריח דומיננטיים ונהוג להוסיף לו זרעי תירס או חיטה קלויים וטחונים, או שילוב של שניהם, וכן להוסיף תערובת תבלינים הנקראת חוויג' (=תבלין) קפה, המכילה זנגביל (ג'ינג'ר), קינמון, הל וציפורן, או חלק מהם, בפרט זנגביל והל ביחסים שונים.
--------------- ----------------
קפה תימני משודרג לארוחת בוקר/ביניים ניתן לשדרג קפה תימני ולהפוך אותו לארוחה קלה, על ידי הוספת בורגול דק לפי ההנחיות הבאות: לחלוט בכוס מים רותחים כפית תערובת קפה לבן בתוספת 2-1 כפיות בורגול דק, להמתיק בדבש. לשתות את הנוזל וגם את המשקעים הנותרים (תערובת הקפה והבורגול).
--------------- ----------------

תה הודי (צ'אי Chai)

התה ההודי הוא למעשה מרתח של עלי תה שחור, בתערובת של חלב ומים, ביחסים שונים (ככל שיש יותר חלב, הצ'אי נחשב איכותי וטעים יותר). נהוג להוסיף לצ'אי מגוון תבלינים, השכיחים ביותר: זנגביל, הל, קינמון וציפורן - תערובת זהה לחוויג' הקפה התימני.

באזורים מסוימים בהודו, בהם חיים הגולים הטיבטים, נהוג לעתים שלא להוסיף תבלינים לתה ההודי, מאחר שהטיבטים אינם מרבים להשתמש בתבלינים בריכוז גבוה במאכל ומשקה. לטיבטים תה מסורתי משלהם, הנקרא בואג'ה (Boeja), שמרכיביו העיקריים כוללים עלי תה, חמאה ומלח. טעמו של תה זה שונה (ונראה כי אני נמנה על המערביים הבודדים שנהנים מטעמו המיוחד והבלתי שגרתי).

אי אפשר להתעלם מהטקסיות שבהכנת הצ'אי, בבוקרו של כל יום, ברחוב ההודי הטיפוסי. משכימי קום יכולים ליהנות מצפייה ברוכלים שמכינים את התה בזריזות ובמיומנות, בפרט בעגלות הרחוב הרבות לממכר מזון ומשקה, הפזורות ברחוב. למתבונן מהצד נראה כי הצ'אי של הבוקר ממלא תפקיד משמעותי בפתיחת היום בהיבטים שונים - תזונתיים, פיזיים ופסיכולוגיים. כידוע, ההודים מתייחסים בקדושה ובהערכה לפרה. הפרה מספקת חלב, וקיימת תחושה כי שתיית הצ'אי בתחילתו של כל יום (וגם בהמשכו) מהווה מעין יניקה בלתי ישירה של חלב מועשר, בעל השפעה מחזקת (tonic) פיזית ומנטאלית, הודות לתה הממריץ, לתבלינים המחממים וכמובן לחלב הסמיך והממותק.

פעילות התבלינים המצויים בקפה התימני ובתה ההודי

ברוב האסכולות ברפואת הצמחים, נהוג להוסיף צמחים מניעים כדוגמת זנגביל, במטרה לשפר את הטמעת כלל הצמחים בפורמולה ולהעצים את השפעתם על גוף האדם.

גם פלפל שחור הוא אחד התבלינים השכיחים לתיבול תה הודי. פלפל שחור מכיל פיפרין, רכיב המשפר את הזמינות הביולוגית של כורכומין (רכיב המצוי בכורכום)3. פיפרין מקובל בשימוש תעשייתי להגברת זמינות ביולוגית של פיטוכימיקלים שונים, ומן ההיגיון כי הוא משפר גם את הזמינות הביולוגית של קפאין.

טרם נחקרה יכולתם של תבלינים ורכיביהם כדוגמת זנגביל, הל, קינמון וציפורן, לשפר זמינות ביולוגית של פיטוכימיקלים שונים.

ההשפעה הנוגדת חמצון של תבלינים כדוגמת ציפורן, קינמון וזנגביל כבר נחקרה והוכחה.4,5

תכונות אלו של התבלינים הופכות את הקפה התימני והתה ההודי לחלופה בריאה יותר מקפה שחור ותה שחור. אלו מבינינו שאינם מוכנים להחליף את הקפה השחור בקפה התימני ולוּ במעט, ייצאו נשכרים אם יתבלו את הקפה השחור בתערובת חוויג' הקפה, הפופולארית בקרב יוצאי תימן.

תה, עיכוב ספיגת ברזל מהמזון והפתרון לכך

תה מכיל טאנינים, שמעכבים ספיגת ברזל מהמזון (ובפרט ממקור צמחי) בגוף.

מחקר שנעשה על חולדות הראה, שהוספת ג'לטין (סוג של חלבון) לתה, הפחיתה את עיכוב ספיגת הברזל ע"י קשירת הג'לטין לטאנינים. החוקרים העריכו, שגם חלבונים אחרים יכולים לעכב את השפעת הטאנינים של התה.6 חשוב להזכיר, כי לטאנינים השפעות שליליות נוספות, כדוגמת גירוי מערכת העיכול וגרימת בחילות והקאות.

אני יכול לספר מניסיון אישי בהודו, כי כאשר שתיתי מרתח תה שחור ללא חלב, כמעט באופן מיידי, לאחר מספר לגימות המלוות בתחושת עפיצות (astringency) חזקה מאוד, הופיעה בחילה קשה. לעומת זאת, בשתיית תה עם חלב, למרות שעלי התה הורתחו וציפיתי לתחושת עפיצות, היא לא הורגשה.

עפיצות מורגשת בפה עקב נוכחות טאנינים, בדומה לתחושה בזמן אכילת פרי בוסר. ככל שריכוז הטאנינים גבוה יותר, תחושת העפיצות גוברת.

תכולת הטאנינים בצמח חשובה לניהול הטיפול ברפואת צמחים. יש מצבים בהם הכרחי להשתמש בצמח מסוים בשל תכונותיו הרלוונטיות, אך תכולת הטאנינים הגבוהה שלו מהווה מגבלה. במצב זה, אני מציע לשקול הוספת נוזל חלבוני (משקה סויה או חלב) לטינקטורה, לפני בליעת המנה הטיפולית. רעיון זה אינו מקובל בשימוש הסדיר בצמחי מרפא, אך יכול להועיל במקרים מסוימים. (לדוגמה: מטופל צמחוני הסובל מאנמיה עקב מחסור בברזל, וחשוב שיצרוך הרבה תה ירוק כנוגד חמצון ונוגד סרטן. במקרה זה, כדאי להוסיף מרכיב חלבוני שיפחית את ההשפעה המוגברת של הטאנינים). יש בהמלצה זו היגיון וחדשנות מסוימת בהיבט הקליני, והיא נתמכת הן במחקרים והן בשימוש מסורתי (תה אנגלי, תה הודי). אין הכוונה ליישם אותה באופן גורף בכל מיצוי צמחי המכיל טאנינים, אלא בשעת הצורך.

תה בחלב ופעילות נוגדת חמצון

עלי הצמח קמליה סינית (Camellia sinensis) משמשים להכנת תה ירוק ותה שחור. שני סוגי התה עשירים בפלבונואידים, הפועלים כנוגדי חמצון אך שונים בהרכבם.

תה ירוק מכיל בעיקר פלבונואידים מסוג קטצ'ינים (catechins).

בתהליך ההפקה של תה שחור מתרחש חמצון אנזימטי, שהופך חלק מהקטצ'ינים לתארוביגינים (thearubigins) ותאפלאבינים (theaflavins). צריכת פלבונואידים אלו מקושרת להפחתת הסיכון לתחלואה ותמותה ממחלות לב וכלי דם.

במחקר שנערך בהשתתפות 21 מתנדבים בריאים, נמצא כי הוספת 10-15% חלב לתה שחור או ירוק, לא השפיעה על הפעילות נוגדת החמצון בפלסמה (זהו שיעור החלב שנוהגים להוסיף לתה באופן מסורתי באנגליה). מחקר אחר הראה, שהוספת 26% חלב לתה שחור, הפחיתה את הפעילות נוגדת החמצון בפלסמה.7 מנתונים אלו ניתן להסיק, כי הוספת חלב או נוזל חלבוני אחר (כדוגמת משקה סויה) לתה שחור או ירוק, בשיעור של 10-15%, תצמצם את ההשפעה השלילית של הטאנינים המצויים בו, ויחד עם זאת לא תפגע בפעילות נוגדת החמצון.

תה ירוק הוא בעל השפעות בריאותיות מוכחות ולכן נחשב למשקה מומלץ.

קפה שחור, תה שחור וסרטן

בספרות המקצועית מצויים 5 מחקרים משווים רחבי-היקף (meta analysis), הדנים בצריכת קפה שחור ותה שחור והשפעתם על סרטן. באחד המחקרים נמצא, כי צריכת קפה מגבירה את הסיכון לסרטן בדרכי השתן בכ–20%, אך לא נמצא קשר בין צריכת תה לבין הגברת הסיכון לסרטן בדרכי השתן.8 לעומת זאת, בשאר המאמרים שדנו בקשר בין צריכת מזון ומשקה (כולל קפה ותה) לבין מחלות סרטן שונות, לא נמצא קשר מובהק בין צריכת קפה ותה לבין סיכון לסרטן הערמונית,9 סיכון לסרטן השחלה,10 סיכון לסרטן בלוטת התריס,11 סיכון לסרטן המעי הגס והחלחולת.12 חשוב לציין, כי במאמרים אלו לא הייתה התייחסות לכמות הקפה ו/או התה הנצרכת ביום. נראה כי זהו נתון חשוב להערכת התועלת או הנזק שבצריכת קפה ותה, ומן הראוי לקחת זאת בחשבון בשקלול הכללי.

אקרילאמיד בקפה שחור ובקפה נמס

מהו אקרילמיד?

אקרילאמיד הוא תוצר של תגובת השחמה בלתי אנזימטית, הנקראת גם תגובת מילארד (Maillard reaction). תגובה זו מתרחשת בתהליכי עיבוד מזון בחום, כאשר סוכרים וחומצות אמיניות מהמזון מגיבים יחד וגורמים לשינויים בצבע המזון ובטעמו. התגובה מתרחשת באופן נורמלי בטמפרטורות גבוהות (כדוגמת קלייה), אך יכולה להופיע בטמפרטורות נמוכות יותר, כאשר יש ריכוז גבוה של סוכרים וחומצות אמינו.

אילו מזונות מכילים ריכוז גבוה של אקרילמיד?

בשנת 2002 הציגה סוכנות המזון הלאומית של שבדיה (Swedish National Food Agency) נתונים המראים הימצאות ריכוזים גבוהים של אקרילאמיד במזונות מטוגנים (טיגון רגיל וטיגון בשמן עמוק), במזונות אפויים וקפה. ממצאים אלו גרמו לדאגה כלל-עולמית רבה, מאחר שאקרילאמיד הוגדר כחומר מסרטן על ידי הסוכנות הבינלאומית למחקר על סרטן (International Agency for Research on Cancer) ועל ידי האיחוד האירופיEuropean Union) ). מבין המזונות השונים שהוערכו, נמצא כי קפה הינו מקור הצריכה הגבוה ביותר של אקרילאמיד.2

כמות האקרילאמיד הנצרכת עומדת ביחס ישר לכמות הקפה הנצרכת.

אקרילאמיד כחומר מסרטן

אקרילאמיד מסווג כ"חומר שהוא מסרטן ודאי בבעלי-חיים וקרוב לוודאי (probably) מסרטן בבני אדם" - קטגוריה 2A ברשימת החומרים המסרטנים של רשות מחקר הסרטן בארגון הבריאות העולמי (IARC).

ב-2004 הופיעו פרסומים על תכולה גבוהה של אקרילאמיד במזונות מכילי פחמימות ועמילנים (לחם ומאפים, טוגני תפוחי אדמה ועוד), קפה, סיגריות, חומרי הדברה - והגברת הסיכון לסרטן. כיום מעריכים שהדאגה הייתה מוגזמת וכי האקרילאמיד קרצינוגני רק כשהוא נצרך בכמויות מאוד גבוהות.

בגופנו מצטבר אקרילאמיד ממקורות שונים, ולכן הקטנת הצריכה של מזון מטוגן, קפה, סיגריות וכו' – יכולה להפחית את הסיכון לסרטן.

קפאין(Caffeine)

קפאין, האלקלואיד העיקרי המצוי בקפה ובתה, נחשב כממריץ הפופולארי ביותר בתרבות המערבית והמזרחית, הנצרך על בסיס יומי. קפאין מגביר שחרור של מעבירים עצביים (neurotransmitters) שונים, כדוגמת נוראדרנלין (נוראפינפרין) ואדרנלין (הורמון האדרנל, נקרא גם אפינפרין), המובילים להמרצת פעילות מערכת העצבים המרכזית והגוף כולו. צריכה ארוכת טווח של ממריצי מערכת העצבים, ובפרט צריכה מוגברת, עלולה לגרום לתופעות לוואי כדוגמת חוסר מנוחה, עצבנות והפרעות שינה.1

תסמיני גמילה מקפאין

צרכני מזון ומשקה מכילי קפאין, כדוגמת קפה, ובפרט אלו הצורכים כמויות גבוהות, עלולים לפתח תסמיני גמילה מקפה: עייפות, נמנום, חולשה, בחילות, הקאות, תחושה דמוית שפעת, כאבי ראש ועוד. לרוב מופיעים התסמינים כעבור 24-12 שעות מהפסקת השימוש בקפאין, לעתים כעבור 6-3 שעות. התסמינים יכולים להימשך שבוע. ככל שצריכת הקפאין גבוהה יותר, ייתכנו תסמיני גמילה, ובעוצמה גבוהה יותר. כאבי ראש שכיחים בנשים יותר מאשר בגברים, ושכיחותם יורדת עם הגיל.13

איך נגמלים מקפאין?

מניסיוני הטיפולי, כאבי הראש הם השכיחים ביותר אצל הנגמלים, ובפרט אצל צרכני קפאין שמקורו בקפה, אם כי לא כולם חווים תסמיני גמילה. כאשר ממליצים על הפסקת שימוש בקפאין, מן הראוי להביא בחשבון את אפקט הגמילה, או לחילופין, להפסיק את השימוש בקפאין בהדרגה, וכך למנוע את תסמיני הגמילה.

סיכום

למשקאות המסורתיים - קפה תימני ותה הודי - תכונות ואפיונים דומים. שניהם מכילים קפאין וממריצים ולשניהם מוסיפים תבלינים נלווים הכוללים זנגביל, הל, קינמון וציפורן. בהתייחס למגבלות השתייה של קפה שחור (כגון הגברת הסיכון לסרטן) ותה שחור (כגון פגיעה בספיגת מינרלים כמו ברזל וסידן), נראה כי יש מקום להפחית בצריכתם ו/או להחליפם, ולו באופן חלקי, במשקאות המסורתיים:

  • קפה תימני (לבן) - כמות הקפה בתערובת זו קטנה באופן משמעותי, והקפה לא עבר קלייה קיצונית. יחד עם זאת, התערובת עדיין מכילה קפאין וממריצה.
  • תה עם חלב - צרכני תה בכמויות מוגברות באופן יום יומי, ובפרט אלו המוּעדים למחסור בברזל וסידן (כדוגמת צמחונים), ייטיבו לעשות אם יוסיפו חלב למשקה. חלבוני החלב נקשרים לטאנינים ויכולים להפחית את השפעתם כמעכבי ספיגה של מינרלים, תוך שמירה על פעילותו של התה כנוגד חמצון. מאחר שאסכולות טבעיות שונות ממליצות להמעיט או אף לשלול צריכה של חלב פרה, נראה כי משקה סויה ("חלב סויה") יכול להוות תחליף.

המלצה לשותים תה עם חלב: החליפו את התה השחור בתה ירוק (אפשר בתוספת משקה סויה) לקבלת השפעה בריאותית טובה יותר. (תה ירוק הוכח מחקרית כבעל השפעה נוגדת חמצון חזקה יותר מתה שחור).

למשקאות המסורתיים יתרון בריאותי נוסף, הודות לתבלינים הנלווים (זנגביל, הל, קינמון וציפורן). אפשר להוסיף תבלינים אלו גם לתה ירוק. (ניתן לרכוש תערובות מוכנות בחנויות תבלינים).
-----------------------------------------
בשולי הדברים - חומר למחשבה:
כדאי לשים לב לחוכמה המצטברת של התרבויות המסורתיות, שבאופן אינטואיטיבי ידעו להשתמש שימוש מושכל במזון ובתבלינים, הרבה לפני העידן המדעי המודרני. המנהגים ה"פרימיטיביים" זכו ליחס של זלזול והתנערות, אבל המחקר המודרני דווקא מאשש אותם ונותן להם תוקף.
---------------------------------------
קצרה היריעה מלהכיל את המחקרים הרבים הנערכים בשנים האחרונות לבדיקת השפעותיהם הבריאותיות (לטוב ולרע) של קפה ותה מסוגים שונים. אין כוונת מאמר זה לשלול שתיית קפה שחור ותה שחור, אלא לכוון לפרופורציות הנכונות ולשתייה מושכלת ומגוונת. כמו כן, הקפה התימני והתה ההודי מוצעים כחלופה בריאותית יותר.

שאלות ותשובות על קפה תימני (קפה לבן)

האם קפה תימני לבן מכיל סוכר?

יש כאלו הנוהגים להמתיק את הקפה עם סוכר או דבש אם כי אפשר לשתות אותו גם ללא המתקה.

במקרים בהם מעדיפים אפשרות המתקה בריאה יותר על פני סוכר, אנחנו ממליצים לשתות את הקפה בתוספת תמר שאפשר לאכול תוך כדי לגימות מהקפה.

האם קפה תימני לבן מכיל קלוריות?

כן, קפה תימני לבן מכיל קלוריות במידה מסוימת מאחר ואחד ממרכיביו הוא דגן שמהווה מקור לפחמימות.

בנוסף לדגנים המצויים בתערובת קפה תימני, יש תערובות שמוסיפים להם גם שומשום קלוי.

עם זאת הדגן הקלוי כמו חיטה או תירס וגם השומשום הקלוי מצויים בכמות מועטה בתערובת קפה לבן תימני, כך שכמות הקלוריות נמוכה מאוד, בפרט אם לא אוכלים את המשקעים שנשארים בתחתית המשקה.

במקרים בהם מוסיפים סוכר לקפה, כמות הקלוריות עולה בהתאמה למספר כפיות סוכר שנוספה למשקה.

כל כפית סוכר מכילה 5 גרם סוכר השווים ל – 20 קלוריות.

האם אפשר או מותר לאכול את המשקעים שיש בתחתית משקה קפה תימני לבן?

כן, אפשר והטעם של משקעים אלו אפילו טוב מאוד.

מאיזו סיבה יש דגנים וגם שומשום בתערובת קפה תימני לבן?

הסיבה היא שיפור הטעם והארומה של משקה הקפה המסורתי הזה.

מאחר ופולי הקפה המשמשים להכנת קפה תימני לבן עוברים קלייה קצרה, הם לא נשרפים ולכן לא מפתחים את הטעם והריח האופייניים לקפה רגיל.

מסיבה זו יש צורך בתוספות לשיפור הטעם והריח כמו דגנים, שומשום וגם תבלינים.

האם קפה תימני לבן מכיל גלוטן?

קפה תימני לבן עשוי להכיל גלוטן במקרים בהם אחד ממרכיביו הוא חיטה קלויה.
במידה והוא לא מכיל חיטה קלויה, אלא תירס קלוי, הוא לא יכיל גלוטן.

האם קפה תימני לבן מתאים לחולי צליאק?

קפה תימני לבן לא מתאים לחולי צליאק, בפרט כשאחד מהמרכיבים שלו הוא חיטה קלויה מאחר ובחיטה יש גלוטן.

במידה והוא לא מכיל חיטה קלויה, אלא תירס קלוי שלא מכיל גלוטן, תיאורטית עשוי להתאים לחולי צליאק, אבל יש לכך הסתייגות חשובה מאוד.

עם זאת, חולי צליאק עלולים להיות רגישים גם לכמויות קטנות מאוד של גלוטן ויש חשש של הסתננות חלקי חיטה גם לתערובת קפה תימני לבן שמכיל תירס קלוי.

הסתננות חלקי חיטה יכולה לקרות בתהליך ייצור קפה תימני לבן כאשר קו הייצור משמש גם להכנת קפה לבן תימני עם חיטה וגם ללא חיטה.

כדי שחולי צליאק יוכלו לשתות קפה לבן תימני, מוצר כזה צריך לחפש בחנויות מתמחות במוצרים עבור חולי צליאק או לנמנעים מצריכת גלוטן.

כיום גם חנויות שאינן מתמחות במוצרים עבור חולי צליאק או לנמנעים מצריכת גלוטן, מחזיקות מוצרים מותאמים לאוכלוסייה זו.

בכל אופן, יש צורך שעל אריזת המוצר יהיה כתוב בצורה מפורשת שבמוצר יש כמות חלקיקי גלוטן כזו המתאימה לנמנעי גלוטן.

בדרך כלל הנוסח שמגדיר את כמות חלקיקי הגלוטן מופיע כך: לנמנעים מגלוטן פחות מ – 20ppm

האם לקפה תימני לבן יש טעם וריח דומים לקפה רגיל כמו קפה שחור?

לקפה לבן תימני אין טעם של קפה רגיל שחור כי פולי הקפה עברו קלייה עדינה.

פולי הקפה במקרה הזה לא משחימים ובוודאי לא נשרפים, כך שהם לא מקבלים את הארומה האופיינית של קפה רגיל שחור או נמס.

מה הטעם של קפה תימני לבן?

הטעם והריח של קפה תימני לבן, עשיר ומלווה בחריפות מעודנת כי הוא מכיל תערובת תבלינים שנקראת חוויג' קפה. החריפות הקלה והעדינה נובעת מתכולת ג'ינג'ר (זנגוויל) שיש בתערובת.

התחושה בשתיית קפה תימני לבן היא תחושת שתיית נוזל עם גוף מלא ועשיר בארומה נעימה.
התחושה היא של משקה סמיך יותר לעומת חליטת צמחים.

כמה עולה קפה תימני לבן?

250 גרם תערובת קפה תימני לבן עולה 15 ₪ בקירוב

איך אומרים קפה בתימנית?

קפה בלשון תימן נקרא 'גהווה' או 'גהוה'.
ההגיה בתימנית את שם הקפה שונה קצת מהשפה הערבית בניב השכיח בה הוגים את שם הקפה, 'קהווה' או 'קהוה'.

שאלות ותשובות על תה הודי (צ'אי הודי)

מה פירוש המילה צ'אי (chai)?

הפירוש של המילה צ'אי הוא תה.

מה זה צ'אי הודי ומה הוא מכיל?

צ'אי הודי הוא למעשה תה הודי המבוסס לרוב על עלי תה שחור.
עם זאת, באחד מהמסעות הקולינריים שלנו להודו, הגענו למקום בו מייצרים גם תה ירוק.
במפעל לייצור התה הירוק הזה הם קראו לו תה ירוק הודי.
בנוסף לעלי תה שחור, מכיל צ'אי הודי גם תבלינים כמו זנגביל, קינמון, הל, ציפורן ועוד.
את התה השחור ואת התבלינים מבשלים יחד עם חלב.

האם צ'אי הודי מכיל קפאין?

כן, צ'אי הודי מכיל קפאין כי הוא מבוסס על תה בו יש קפאין

האם צ'אי הודי מכיל סוכר?

כן, צ'אי הודי מכיל סוכר, מכאן טעמו המתוק מאוד.
עם זאת, אפשר לשתות תה הודי ללא תוספת סוכר.
אם ממש חייבים המתקה כלשהי, אופציה בריאותית יותר על פני סוכר תהיה אכילת תמר תוך כדי שתיית תה.

האם צ'אי הודי מכיל קלוריות?

כן, צ'אי הודי מכיל קלוריות מאחר והוא מבוסס על חלב מלא ובפרט אם מוסיפים לו סוכר.
כל כפית סוכר מכילה 5 גרם סוכר השווים ל – 20 קלוריות.

האם יש דרך להכין צ'אי הודי בריא יותר?

כן. להכנת צ'אי הודי בריא יותר, מומלץ לוותר על תוספת סוכר ובמקום חלב אפשר לעשות שימוש במשקאות כגון סויה או משקה שקדים שאינם מכילים תוספת סוכר.

המדריך על קפה תימני ועל תה הודי מבוסס על מאמר שפרסם יוסי שבח ב"קול הצמחים" כתב העת של העמותה הישראלית לצמחי מרפא.





 

[Top]

המרכז לתזונה פונקציונלית פועל משנת 1993.

האתר מרכז ידע חשוב בתחומי תזונה נכונה, בריאה, מאוזנת ומבוססת מדע ומסורת, לרבות תזונה פונקציונלית, מזון פונקציונלי, דיאטה, מתכונים בריאים, תוספי תזונה, צמחי מרפא ותבלין.

התלמידים שלנו מתייחסים לאתר כסוג של אנציקלופדיה תזונתית וכמקור לקבלת תשובות מהימנות המבוססות על ניסיון רב שנים, לשאלות בנושאי תזונה.

אנחנו מזמינים אתכם להצטרף לקהילת החברים שלנו, ולקבל במתנה הרצאות מעשירות. ההרצאות מתקיימות אונליין ומיועדות לקהל הרחב ולקהל המקצועי, בהתאמה.

המרכז לתזונה פונקציונלית

לשליחת הודעה בווטסאפ:
 



תנאי שימוש
 תקנון דיוור מפת אתר

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

© כל הזכויות שמורות functional-nutrition.co.il יוסי וענת שבח ©
אין לעשות שימוש פומבי או מסחרי כלשהו בתכני האתר, כולל אך לא רק, העתקה, תקצור, שכפול, פרסום, הוצאה לאור, הכנסת שינויים, מכירה, הפצה או הצגה.
החומר המופיע באתר ניתן להורדה ולשימוש אישי בתנאי שישמרו זכויות היוצרים.

Page copy protected against web site content infringement by Copyscape